Ймовірно, багатьом з тих, хто цікавиться психологією і вивчає її, цікаво, що таке фасцинация. У психології цей термін позначає вплив на опонента, створене за допомогою особливих, продуманих вербальних і невербальних методів, призначених для психологічної маніпуляції реципієнтом.
При фасцинации чиниться сильний вплив на уяву і розум індивіда з метою його подальшого психологічного підпорядкування. Дане поняття ввів в науку Н. Вінер.
Використовувані мовні засоби можуть бути як вербальними (це точно підібрані слова), так і паралингвистическими, що включають в себе правильно вибрані ритм, темп, інтонацію голосу. Також продумується відповідне візуальний супровід, музика.
До методів невербального впливу відносяться погляд, колір одягу і предметів, потрібна обстановка, особливі дотики, рухи тіла, жестикуляція і особлива манера спілкування.
Вдаючись до фасцинации, людина часто використовує різні гіпнотичні техніки - наприклад, провокує стан трансу за допомогою пильної і відкритого погляду прямо в очі співрозмовника.
Також під фасцинации в психології розуміється маніпуляція людьми за допомогою слів. При цьому втрачається мінімальна кількість інформації.
Наприклад, той, хто бажає заручитися підтримкою опонента, намагається максимально опанувати методом фасцинации, тобто майстерно і правильно будувати мова, привертати до себе увагу і налаштовувати співрозмовника позитивно. До такого способу часто вдаються маркетологи, артисти, вчителі, лектори, підприємці, релігійні або політичні діячі.
У психології виділяється багато різних форм фасцинации. Це залежить від інтенсивності акустичної організації і від поширеності впливу. Фасцинация може бути як мінімальною, вираженої в вигляді нудною, довгої промови, короткого оголошення в рупор, ненав'язливого пропозиції, так і максимальної: особлива, гучна, виразна декламація, театральна вистава, концерт, акція протесту і так далі.
Залежно від масштабності об'єкта методи впливу також бувають більш і менш інтенсивними. Наприклад, якщо об'єктів не так багато, можуть бути застосовані негаласливим, що не впадають в очі способи підпорядкування, націлені на одну людину або невелику групу.
Рекомендуємо: Комунікація - що це таке?
Якщо мова йде про вплив на маси, то залучення уваги виявиться більш масштабним, яскравим і гучним. На людей будуть впливати за допомогою авторитетних гостей, виступів артистів, розіграшів і подарунків і так далі.
Джерела виникнення фасцинации
Основною умовою фасцинации є ритмічний характер тексту. Також буває семантична фасцинация, яка неймовірно значима для людей в певних умовах, при цьому швидко змінюється поведінка, настрій, думка людини.
Прикладом семантичної фасцинации служить новорічна промова президента, важливе оголошення по радіо або телевізору, екстрені новини або будь-яка корисна інформація, призначена для людини, що знаходиться в критичному стані.
На жаль, цілі маніпуляцій далеко не завжди позитивні і націлені на благо людей. Багато хто бажає підпорядкувати інших лише на догоду своїм власним інтересам.
Рекомендуємо: Сугестивність: поняття в психології
На сьогоднішній день з'являється все більше рекламних пропозицій, повз яких практично ніхто не в силах пройти. Спритні методи привертають увагу всіх перехожих: яскраве зображення, що повторюється музика, аромати, особливий ритм і тембр голосу.
Ефекту фасцинации найбільше схильні до:
- Діти.
- Люди похилого віку.
- Тяжкохворі.
- Довірливі і наївні.
- Віруючі.
- Люди в стані сильної радості чи сильного розпачу.
Щоб не стати жертвою чиїхось маніпуляцій, людина повинна якомога частіше аналізувати те, що відбувається, бути уважним і усвідомленим, розвиватися інтелектуально. Часом необхідно скористатися «фільтром недовіри» та подумати над тим, що варто прийняти, а що краще обійти стороною. Автор: Дар'я Сергєєва