Сьогодні: 03.11.2024

Явище наслідування в психології

1696

мама і донькаВважається, що наслідування в прямому сенсі цього слова - безпосереднє копіювання чиїхось дій, що є способом засвоїти нову поведінкову форму.

У більш широкому розумінні наслідування - це такий вплив на людину, при якому він самостійно, за власним бажанням починає здійснювати ті чи інші вчинки, наслідуючи воздействующему на нього суб'єкту, який часто може й гадки не мати про подібному впливі на кого-то. Такі випадки називають ненаправленим впливом.

Повторюючи будь-які дії іншої людини, копіюючи його жести, вчинки, риси характеру, інтонацію і навіть міміку, людина вибирає собі зразок для наслідування. Копіювання поведінкових факторів може бути як довільним, так і мимовільним. Усвідомлена мета копіювати іншу людину в цьому випадку буде довільним наслідуванням, а ось якщо робити це не замислюючись - це мимовільне наслідування.

В результаті мимовільних дій у об'єкта впливу з'являються не властиві йому раніше види активної діяльності, які транслюються на нього суб'єктом наслідування. У разі, якщо така активність повністю змінює особистісні категорії людини, може виникнути феномен так званого ідеального уявлення особистості суб'єкта в людині, на якого чиниться вплив.

вікові категорії

Залежно від віку людини існують різні періоди наслідування. Наприклад, в дитинстві дитина просто копіює зовнішні дії, звукові реакції батьків і дорослих, а ось в більш пізньому дитинстві здійснюється вже більш повна обробка отриманих ззовні образів.

дівчина біля дзеркалаУ початкових класах школи починається наслідування особистісних характеристик дорослих; в середній школі суб'єктом копіювання поведінкових факторів стають однолітки. У міру дорослішання виникає такий феномен, як взаємне наслідування, - коли група людей бере необхідні ознаки друг у друга, так би мовити, групове наслідування. У юнацькому віці головну роль в поведінковому наслідуванні відіграють особисті якості суб'єкта наслідування, його життєві цінності, характер.

Виходячи з цього можна простежити, як змінюється зміст, і зробити висновок, що в молодшому віці людина бере приклад з дорослих і пристосовується до існування в матеріальному світі, наповненому фізично доступними речами, а в більш дорослому - переймає соціальні моделі та поведінкові кліше. Головну роль тут починає грати не зовнішнє копіювання дій, рухів і так далі, а соціально значущі чинники, звички людини, якого молодий чоловік обрав собі за приклад для наслідування.

дівчатаНаслідування і його соціальну значимість важко переоцінити в світлі засвоєння індивідуумом конкретного общинного досвіду, який ми можемо розділити на кілька етапів особистісного розвитку людини. Як не кинь оком, вплив копіювання як фактора суспільного розвитку знаходить безліч підтверджень. Наприклад, коли на індивідуума впливають якісь громадські канони і кордони, які дотримуються усіма іншими членами соціального оточення, людині буде важко не дотримуватися їх або діяти наперекір.

Таку поведінку можна охарактеризувати як якийсь вид групового людської свідомості. Людині необхідно відчувати і розуміти, що він робить все правильно, в межах соціальної норми. Копіюючи поведінку більшості, їх мислення, дії, навіть кулінарні смаки, людина починає відповідати своєму оточенню, відчувати себе «своїм серед своїх». Адже більшість робить саме так, значить, це правильно, - думає людина.

дівчатаУ психології виділяють той факт, що наслідування викликає страх бути ізольованим від решти. Кожна людина хоче бути як всі, не виділятися разюче чимось особливим, не прийнятим в даному конкретному соціальному колі.

Згадайте, хотіли ви бути в ролі «білої ворони» в дитячому садку, в школі, в університеті? Саме через страх опинитися «за бортом» людина переймає всі основні соціально значущі поведінкові фактори - щоб бути «як усі» у своїй соціальній групі.

стійкість імітування

групаЯк не дивно, наслідування кому-небудь - щодо нестійкий явище. Людина з легкістю може змінити свою поведінку так само швидко, як і прийняв попередню інформацію.

Так, наприклад, при зміні роботи, переїзді, при будь-різкій зміні оточення людині властиво пристосовуватися, і в підсумку, виходячи з навколишніх факторів, він знову починає наслідувати вже новим людям, які прийшли в його життя на зміну колишнім. А все для того, щоб влитися в суспільство. І це відбувається як свідомо, так і на підсвідомому рівні.

За механізмом здійснення наслідування поділяють на:

  • Розумне.
  • Несвідоме.
  • Неповне.
  • Абсолютна.
  • Всеціле.
  • Творче.
  • Довільний.
  • Мимовільне наслідування.

Окремо варто згадати, що особливістю наслідування є зниження персонального усвідомлення людиною себе самого. Необхідність бути «як все» не додає раціональності в діях конкретно взятої людини, підвищує рівень його емоцій і так далі. І саме це збільшення емоційної складової викликає непереборне бажання поділитися цими емоціями з оточуючими людьми.

дівчина в окулярахПри появі сприятливих ситуативних передумов можливості для наслідування стають більш актуальними. Одним з таких позитивних факторів, які можуть актуалізувати здатність індивідуума до наслідування, може виступати наявність у нього такого собі відчуття близькості з оточуючими, які готові розділити з ним його радості і біди. Таким чином, наслідування може стати головним механізмом поведінки людини, адже тепер воно стає конкретної здатністю.

Рекомендуємо: Конформность: що значить явище?

Копіюючи соціальну поведінку оточення, близького до нього по емоційному стану, людина прагне до дотримання пропонованих йому зразків для регулювання свого власного емоційного стану. В результаті з'являється величезна маса людей, які наслідують одна одній, створюючи суспільство наслідування.

Психологія людини така, що при тривалому взаємодії такої маси людей випробовується ними стан поступово посилюється, закономірним є те, що такі ситуації досягають свого піку і на наступних етапах поступово сходять нанівець. Такі цикли повторюються регулярно.

Можливість наслідувати іншій людині або категорії людей не нескінченна. Поступово вона вичерпує себе, виснажуючи емоційні ресурси індивідуума, а потім його психіка, перенаситив, повертається до здатності регулювати наслідування.

психічне зараження

Охарактеризуємо суггестию, яка являє собою якийсь ряд факторів, що походять з соціально-економічної реальності, яка оточує людину. Передумовою для цього може виступити механізм імітації, а також якогось навіювання.

гарна дівчинаГоловним фактором психологічного зараження представляється емоційна складова. Вона виражається не у свідомому прийнятті будь-якої інформації і навіть шаблонного поведінки, а як транслювання конкретного стану. Масовість емоційної складової впливає на оточуючих як механізм, який збільшує емоційний зв'язок між людьми, що знаходяться в безпосередньому контакті один з одним.

Рекомендуємо: Адаптація людини - це

У такому варіанті ситуація зовсім не містить навмисного організованого тиску на індивідуума. Людина просто засвоює приклад іншого мислення і світосприйняття, неусвідомлено слідуючи йому.

Психологічне зараження вже досить добре досліджено і використовується як засіб впливу на людські маси. Сюди відносяться різні фобії людей, релігійні секти, масові психози, віяння в культурі і, як не дивно, навіть мода. Функції наслідування в цьому випадку - згрупувати маси людей за конкретною ознакою.

Цікаво відзначити той факт, що сугестія була відома і в давні часи і була багатогранно представлена ​​в суспільстві - це і азарт в фізичних змаганнях, і загальне занурення в транс під час ритуального дійства, рефлексія, панічні настрої мас народу і т.д.

дівчинаДослідники стверджують, що існує якась реакція зараження. Вона проявляється найсильніше тоді, коли група осіб перебуває в просторому, яскраво освітленому приміщенні, через що натхненне стан присутніх в рази посилюється рефлекторно.

Рекомендуємо: Явище соціальної аномії

Найбільш помітно явище психічного зараження в слабо злагодженої натовпі людей, де емоційна складова виходить на передній план. Неприборкана натовп нагнітає власний емоційний стан, підвищуючи «градус напруження» до межі. Підсумки нам відомі - це масові заворушення, погроми і бійки, незважаючи на те що спочатку нічого такого не передбачалося.

Для того щоб з'явилося емоційне зараження, потрібно взяти зразок для наслідування і встановити загальну систему оцінок. Приклад такого зараження - коли в натовпі хтось один починає аплодувати або скандувати слоган, а інша маса відразу ж підхоплює за ним. Автор: Андрій Воробйов