Інтелект: що ховається за поняттям

хлопчик з книгамиІнтелект ... У побутовому вживанні ми звикли використовувати це слово як синонім розумових здібностей людини і рідко замислюємося, скільки насправді в нього вкладено смислів і відтінків значень, скільки наукових теорій і підходів присвячено тлумаченню цього феномена.

Хто, наприклад, відразу відповість, що таке вербальний інтелект? Як співвідносяться мислення і інтелект, інтелект і здібності?

А є питання, над якими багато, навпаки, напевно замислювалися неодноразово. Наприклад, як підвищити рівень інтелекту і чи можна взагалі це зробити, якщо не дуже пощастило з генетикою?

Пояснити, виміряти, поліпшити

Поняття інтелекту багатогранно. В цілому визначення звучить так: відносно стійка структура розумових здібностей людини. Однак психологія пропонує вивчати ці здібності з різних точок зору. Так, в ряді концепцій зроблена спроба розглянути творчі компоненти інтелекту (наприклад, обгрунтована гештальтпсихологами ідея инсайта), а, скажімо, прихильники соціокультурного підходу вважають його одним з результатів соціалізації.

кубик РубикаЗараз найбільш поширений погляд на інтелект, що з'явився в рамках прагматичної психології. Як вважають її послідовники, він спрямований перш за все на успішне вирішення життєвих завдань, пристосування до навколишнього середовища. Заслуга представників такого підходу - визначення інтелектуального рівня за допомогою тестів. На початку минулого століття французькі психологи Альфред Біне і Теодор Симон вперше запропонували методику вимірювання розумових здібностей, і до сих пір психологічна діагностика інтелекту багато в чому грунтується на їх розробках.

Всім відомий спосіб кількісно оцінити розумовий рівень за допомогою тестів на IQ (intelligence quotient). І хоча ця методика небезпідставно критикується, тим не менше IQ зараз служить універсальним показником нормального і ненормального інтелектуального розвитку.

Так, показник в межах приблизно 50-70 дозволяє діагностувати порушення інтелекту легкого ступеня, а дані нижче 50 - тяжке порушення інтелекту. А що таке інтелектуальне розвиток нормального рівня, якщо давати відповідь в такому ж числовому вимірі? Нормою визнані значення від 80 до 120 (настільки широкий розкид пояснюється великою різноманітністю тестів).

рахункиЦікаво, що у людини з нормальним IQ і творчі здібності приблизно того ж рівня. А ось підвищення показника не говорить про аналогічне зростання винахідливості. Справа в тому, що творчість передбачає нові, несподівані рішення, а стандартний інтелектуальний тест, як правило, спрямований на пошук одного, заздалегідь заданого відповіді.

Рекомендуємо: Задатки і здібності у дитини

Від чого взагалі залежить розвиток інтелекту особистості, і як можна на нього вплинути? Вчені всього світу б'ються над пошуком відповіді на це питання, але поки отримані дані дуже неоднозначні. Хтось каже, що з генетикою не посперечаєшся, а хтось вважає, що підвищення інтелекту будь-яку дитину можна забезпечити правильними умовами виховання.

Про те, як швидко і надовго підвищити інтелект, теж багато сперечаються, хоча основні способи відомі: освоювати нове, вирішувати кросворди і головоломки, не забувати про фізичні вправи ... І так, тренування мозку потрібні постійні: прогрес втрачається так само швидко, як наростає.

Він буває різним

З огляду на, як по-різному психологія пояснює саме поняття, логічно, що і види інтелекту, і його структура також не мають однозначної наукової інтерпретації.

велосипедСтруктура інтелекту найчастіше включає три основних складових. Так, в ній традиційно виділяється фактор G (генеральний фактор, або фактор загального інтелекту) і фактор S (фактор специфічних особливостей). Перший ілюструє здатності до виконання інтелектуальних завдань взагалі, а другий показує вміння вирішувати конкретні завдання.

Чи знаєте ви?


Серединне положення між цими двома рівнями займають так звані групові чинники. Їх наявність обґрунтовується тим, що можна згрупувати схожі показники, за які відповідає одна здатність. Англійський психолог Тернстоун виділяв більше десятка групових чинників, але визнаними стали наступні сім з них:

  • Швидкість мови.
  • Асоціативна пам'ять.
  • Розуміння слів.
  • Фактор оперування числами.
  • Швидкість сприйняття.
  • Просторове мислення.
  • Міркування і логіка.

Цікава також теорія, основоположником якої став британський і американський психолог Реймонд Кеттел. Він говорив про те, що інтелект людини складається з двох шарів: текучого і кристалізованого.

дівчина в червономуТекучий закладається генетично і визначає можливості вчитися новому і вирішувати поточні завдання; кристалізований - це стійка система накопичених знань, яка оновлюється протягом усього життя людини. Текучий інтелект, як вважається, досягає піку в ранній молодості, а з віком поступово слабшає.

Рекомендуємо: Що таке зона розвитку?

Що стосується видів явища, то тут доречно згадати теорію, що належить Говарду Гарднера. Вивчаючи інтелект, він прийшов до висновку, що існують множинні його види, а тому стандартне вимірювання інтелектуальних здібностей в цілому повинно поступитися місцем диференційованого підходу. Ці види такі:

  • Логіко-математичний (абстрактне мислення).
  • Внутріособистісний (здатність чітко усвідомити власні почуття і бажання).
  • Міжособистісний (розуміння того, що означає та чи інша емоція іншої людини).
  • Музичний (сприйняття звуків і їх різних характеристик (висоти, тону), почуття ритму).
  • Просторовий (здатність представляти предмет в різних вимірах, візуально оцінити його параметри).
  • Тілесно-кінестетичний (володіння тілом).
  • Лінгвістичний (пов'язаний з мовою, промовою, умінням формулювати і складно викладати думки).

ботанікЗа Гарднера, всі типи інтелекту рівноцінні, і лише суспільство надає тому чи іншому більшого значення, ніж іншим. Скажімо, в сучасному світі високо цінується вміння оперувати числовими даними і абстрактними категоріями, володіння мовою і комунікабельність.

Отже, в школі успішними вважаються діти, у яких переважає лінгвістичний, міжособистісний і логіко-математичний види інтелекту. Однак, наприклад, той, хто мріє стати танцюристом, швидше за перейматиметься тим, як розвинути інтелект інший - тілесно-кінестетичний і музичний, майбутнього архітектору знадобиться просторовий тип і так далі.

Розум і почуття

Звернемо увагу на між- і внутрішньоособистісний типи. Їх часто об'єднують, адже обидва вони відповідають за розпізнавання емоцій, тільки в одному випадку своїх, а в іншому - тих, хто поруч. Що таке емоційний інтелект і як підвищити його рівень, пишуть останнім часом багато, а ось про деякі його негативних особливості - значно менше.

дівчинаТак, результати дослідження австрійських психологів свідчать, що люди, які виявляють ознаки високого інтелекту такого роду, часто виявляли схильність до нарцисизму і маніпулювання оточуючими. Таким чином, високий інтелект емоційного типу стає воістину вибухонебезпечною сумішшю в поєднанні з кар'єризмом.

Рекомендуємо: Амбідекстр - хто це?

І дійсно, людям, які читають колег (а головне - начальство) як відкриту книгу, зовсім не обов'язково демонструвати професійні досягнення, щоб просунутися по кар'єрних сходах. Крім того, розвинена здатність розпізнавати емоції може спровокувати зайву самовпевненість. Людина знає про власний умінні розуміти інших і годиться на перше враження, не бажаючи копати глибше, що призводить до абсолютно неправильних висновків про ситуацію та її учасників.

Ось і виходить, що потрібно думати не тільки про те, як розвинути емоційний інтелект, а й про те, як уберегтися від небезпек, які таїть в собі емоційна компетентність. Автор: Євгенія Безсонова