Сьогодні: 07.05.2024

Інтеракція в психології

1834

дівчата на гойдалкахСутність інтеракції розкривається через взаємодію. Такий, до речі, і буквальний переклад слова interaction з англійської. Але це не просто взаємодію, а взаємодія в процесі спілкування.

Взагалі, інтеракція займає одне з найважливіших місць в спілкуванні. Більш того, в руслі соціальної психології виділяється цілий напрям, прихильники якого вважають, що саме від інтеракції потрібно відштовхуватися при аналізі будь-якого явища. Називається цей напрямок символічним интеракционизмом.

структура спілкування

«Формула» спілкування така: комунікація + перцепція + інтеракція. Інакше кажучи, спілкування можна уявити як сукупність трьох компонентів, або, вірніше, трьох його сторін: комунікативної, інтерактивної і перцептивної.

Звичайно, під час того, як ми спілкуємося, ми цього поділу Не відчуваючи; в цьому і немає необхідності. Всі складові спілкування тісно переплетені і відбуваються одночасно. Однак в теорії це розмежування проводиться і дозволяє більш ясно розуміти, що вкладається в той чи інший компонент спілкування.

дівчата в кафеОтже, перший елемент - комунікативний. Комунікацію, мабуть, можна назвати ядром спілкування. Недарма більшість визначень спілкування зводяться саме до комунікативного його елементу, тобто обміну інформацією, а самі поняття «комунікація» і «спілкування» часто вживаються як взаємозамінні.

Перцепція - це сприйняття один одного учасниками спілкування. Багато авторів вважають за краще говорити не про сприйняття, а про пізнання партнера, маючи на увазі, що процес цей ширше і глибше, ніж просте сприйняття.

Нарешті, перед нами постає третя сторона - інтеракція. В інтерактивному аспекті спілкування являє собою перш за все організацію спільних дій, реалізацію спільної діяльності. Про взаємодію при інтеракції можна говорити як про декілька процесах.

  • Взаємодія, що виникає в ході спільної діяльності (трудової, ігрової, пізнавальної).
  • Вплив одного боку на іншу: навіювання, переконання.
  • Обопільне вплив сторін.

Під «сторонами» маються на увазі не тільки окремі особистості, а й соціальні спільності (тому, до речі, часто використовують поняття «соціальна інтеракція»). Соціальна інтеракція обов'язково включає в себе реакції партнерів один на одного, а також передбачає вміння приміряти на себе роль іншого і хоча б в цілому уявити, як учасник сприймає свого візаві. Наголошуючи на важливості інтерактивної складової спілкування, деякі автори стверджують, що те, як людина представляє самого себе, багато в чому залежить від того, як його сприймають інші під час взаємодії.

форми взаємодії

У реальності люди вступають в нескінченно різноманітні взаємодії. У дослідницьких цілях їх поділяють на певні групи, позначаючи приблизні їх типи. Так, все безліч виникаючих між людьми відносин можна розподілити за двома полюсами: позитивному і негативному.

дівчата готуютьВиходять, таким чином, базові види інтеракцій: кооперація і конкуренція. Названі поняття умовні і можуть позначатися будь-якими подібними: згода та конфлікт або пристосування і опозиція. У будь-якому випадку ясно, що перший вид передбачає співпрацю, така взаємодія, яке підживлює, закріплює загальну діяльність, а другий же, навпаки, описує різноманітні перешкоди, що виникають на її шляху.

Рекомендуємо: Авторитет: визначення поняття

Найважливіше свідоцтво справжньої кооперації - включеність кожного учасника процесу в загальну справу. Тому і при експериментальному вивченні кооперації оцінюють головним чином розмір вкладу кожного з людей (або груп), залучених в діяльність. Другий вид інтеракції (конкуренцію) розглядають найчастіше по найбільш яскраво проявляється його формі - конфлікту.

параУ соціальній психології неодноразово здійснювалися спроби зробити цю структуру більш дробової. Напевно, найвідоміша схема, призначена для опису різноманітних людських взаємодій, відповідно до одного плану, належить американському соціальному психологу Роберту Фріду Бейлз. Він сформулював 12 категорій, в які, як він вважав, потрапляє більшість дій членів групи, коли вони зайняті спільною діяльністю. Ці категорії розподілені по трьох осях.

  • Домінування або підпорядкування.
  • Включеність в роботу групи або небажання брати на себе повноваження.
  • Дружелюбність до інших учасників або недружелюбність.

Рекомендуємо: Що таке емпатія?

Також була й інша угруповання - по чотирьом областям. Дві з них ставилися до емоційної сфери: область негативних емоцій і область позитивних. Дві інші були пов'язані з проблемами: одна стосувалася постановці, інша - до способів вирішення.

Одним з головних аргументів критиків, які оскаржують схему Бейлза, було те, що вона не враховувала зміст общегрупповой діяльності, а акцентувала увагу тільки на формальних критеріях взаємодії. Тобто можна було лише дізнатися, як відбувається діяльність, а не що вона включає. Автор: Євгенія Безсонова