Сьогодні: 07.05.2024

Йоганн Гербарт: педагогіка і внесок в психологію

2014

портрет чоловікаІ. Ф. Гербарт є досить відомим німецьким викладачем, вченим в галузі психології, філософії. Це видатний метафізик-консерватор. Він був послідовником Песталоцці і був його шанувальником. Висував теорію, що світ складається з вічно існуючих «реалів».

Кілька слів про його життя

Йоганн Фрідріх Гербарт народився в Німеччині. На початку свого життєвого шляху він отримував виховання вдома, а потім в місцевій гімназії. Уже в дитинстві Фрідріх відрізнявся непідробним інтересом і здібностями до філософії.

У більш старшому віці він здобув освіту в Йенском університеті. Саме тут Гербарт познайомився з навчаннями великих філософів. В їх число входили і Кант, і Фіхте, і багато інших відомих мислителів, які були представниками німецької класичної філософії.

Після закінчення навчання Йоганн Фрідріх став приватним викладачем і вихователем. Саме в цей час почали формуватися його педагогічні погляди. Відвідавши Бургдорфскій інститут, Фрідріх зміг поспостерігати за тим, як веде урок Песталоцці в навчальному закладі. Після цієї зустрічі він виніс багато корисних ідей, які спробував увічнити в своїх творах, таких як «Як Гертруда вчить дітей» та багатьох інших.

памНадалі він працював професором в Геттінгенському університеті. Розгорнувши активну педагогічну діяльність, він зміг дослужитися до глави кафедри педагогіки і філософії в одному з найвідоміших університетів світу. У своїй професійній діяльності він часто дивився на філософію через призму математики.

Гербарт - автор великої кількості творів, в яких йдеться про зв'язок психології і педагогіки. Мабуть, найвідомішою його книгою є «Загальна педагогіка Гербарта». Незважаючи на те що він жив і займався своєю професійною діяльністю на початку дев'ятнадцятого століття, до сих пір у багатьох педагогічних інститутах педагогіку викладають за працями Гербарта.

Він вивчав багато питань в різних сферах. Його цікавило все. Вивчаючи філософію, Фрідріх також приділяв увагу психології, педагогіки і не випускав з уваги царицю наук - математику. Після себе він залишив велику кількість робіт в кожній з цих сфер діяльності.

Що він бачив в психології

Якщо бути чесним, то потрібно зазначити, що в психології він зробив не так вже й багато. Вся його психологічна діяльність зводиться до того, що він здійснив інтерпретацію уявлень.

книгиНаприклад, пам'ять він трактував як здатність до повторення ряду уявлень і опису їх знайомими словами. І. Ф. Гербарт вважав, що уявлення обумовлюються нашими бажаннями і волею. Але все його дослідження в області психології зводилися до висновків з галузі педагогіки.

Рекомендуємо: Петро Ганнушкіна: вклад в психологію

Найголовніший висновок, який зміг зробити Фрідріх, звучав так: «Якщо почуття, бажання і воля є особливим поєднанням і ставленням уявлень, отже, цілеспрямовано навчаючись, ми розвиваємо не тільки розумові здібності, а й внутрішній світ людини, - значить, здійснюється спрямований вплив на певний результат виховання ».

Що він зробив для педагогіки

Гербарт ввібрав в себе і переробив велику кількість передових ідей того часу. Він спирався на досягнення великих учених різних світових шкіл. Саме ці знання допомогли Гербарту розробити власну основу наукової теорії виховання і навчання. Його головна педагогічна ідея полягала в тому, що педагогіка - це сфера наукової діяльності. Ця концепція підтримувала інтерес великого вченого до роботи.

Він вважав, що фундаментом, на якому будується вся педагогіка, є філософія, етика і психологія. Саме за допомогою цих наук можна досягти педагогічних цілей, придумати способи здійснення цих цілей.

посудинуВсе своє життя Гербарт був упевнений, що педагогу буде легше працювати, якщо він опанує педагогічною теорією, ніж якби він не володів сукупністю цих знань. Він вважав, що педагогічне мистецтво приходить з практикою, але також він все своє життя доводив, що теорія дуже важлива.

Крім того, він зазначав, що теорія не може дати відповіді на всі можливі і неможливі ситуації, але вона може допомогти правильно сприйняти ситуацію і по можливості почати діяти. Педагогічна теорія допомагає вчителю уникнути великої кількості помилок в розумінні своїх вихованців, в інтерпретації їх дій і вчинків. Велику роль відіграє педагогічна теорія і в звичайному житті.

Рекомендуємо: Методи педагогічної психології

Велику роль вчений відводив постановці цілей освіти. Він вважав, що головна мета педагогіки - допомогти людині стати доброзичливим по відношенню до інших людей і до самої себе. Ця мета є вічною і незмінною до цього дня.

листГоловне - це виховати людину, яка може пристосуватися до навколишньої дійсності, вміє боротися з проблемами, що виникають і, найголовніше, бачити добро і відрізняти зло. Цілі можуть бути різними:

1. Можлива мета. Це цілі, які людина ставить перед собою і може їх виконати в одній сфері діяльності.

2. Необхідна мета. Ці цілі, на відміну від можливих цілей, будуть притаманні всім сферам діяльності.

Педагогічна система Гербарта полягає в досить значному впливі на розвиток теорій навчання. Теорія навчання, що виховує описана великим педагогом в наступних творах:

  • «Нарис лекцій з педагогіки».
  • «Загальна педагогіка».
  • «Підручник психології».
  • «Короткий курс педагогіки».
  • Та багато інших.

Педагогічні ідеї Гербарта актуальні й досі. Дуже вагоме значення він надавав вихованню, розвиваючи його через навчання різним наукам. В результаті цього розвитку у людини з'являються інтереси, які можна розділити на наступні види:

  • Емпірична складова. Інтерес до всього світу.
  • Умоглядна складова. Інтерес до причин появи різних речей або ситуацій.
  • Естетична складова. Інтерес до мистецтва, музики, танців і так далі.
  • Симпатична складова. Інтерес до близьких людей.
  • Соціальна складова. Інтерес до кожної людини.
  • Релігійна складова.

У своїх роботах учений виділяє кілька ступенів навчань. На його думку, процес навчання складається з чотирьох ступенів. Спочатку дається нова інформація, потім встановлюються взаємозв'язку нових понять, далі йде виділення основних характеристик і в кінці - вироблення досвіду.

дівчина з книгоюВін вважав, що всі ці сходи ведуть до більш міцному засвоєнню нової інформації. У педагогіці Гербарт абсолютно не визнавав авторитарного стилю управління. Він завжди говорив, що вчитель повинен бути на рівних зі своїми учнями. У їхніх стосунках повинна бути демократія.

Також Гербарт наголошував на важливості морального виховання. Він виділив п'ять основних положень, які відносяться до морального виховання:

  • Щоб людина була цілісною, правильно орієнтованої особистістю, він повинен бути вільний.
  • Внутрішня гармонія веде до досконалості.
  • Людина повинна шукати компроміси в рішенні проблем з іншими людьми.
  • Людина повинна бути справедливим по відношенню до інших і до себе.
  • Людина повинна завжди пам'ятати про свої права та обов'язки.

дівчинка з книгоюЗ моральним вихованням тісно пов'язані і такі поняття, як нагляд, управління і вплив. Все це допомагає контролювати поведінку учня. Вчений вважав, що не можна навчати дитину тільки чогось одного - необхідно навчати дітей якомога більшій кількості предметів.

Рекомендуємо: Педологія - це

Потрібно розуміти, що на початку свого життєвого шляху маленька людина не в змозі визначитися, що саме йому буде потрібно в майбутньому. Багатостороннє розвиток допоможе йому в подальшому більш легко і впевнено зробити вибір майбутньої професії.

У своїх теоріях Гербарт виділяв багато аспектів педагогічної діяльності. Варто звернути увагу на ті методи, які вчений вважав основними. Ось ці методи:

  • Описові методи.
  • Аналітичні методи. Мають на увазі під собою особливий аналіз наявних у людини даних, властивостей.
  • Синтетичні методи. Сприяють встановленню зв'язків між поняттями, допомагаючи засвоєнню нового матеріалу.

На думку вченого, всіма цими методами потрібно користуватися в сукупності. У різноманітних варіаціях їх використання видатний педагог створював нові схеми ведення уроку.

Важко переоцінити внесок Гербарта в педагогіку, психологію і філософію. Він був великим ученим. На основі його ідей досі готують майбутніх педагогів, вихователів та інших працівників педагогічної сфери. Його книги є надбанням наукової думки. У його честь названі багато навчальних закладів: університети, інститути, коледжі. Цей вчений був визнаним генієм свого часу, він вніс унікальний внесок в розвиток педагогіки. Автор: Ольга Морозова