Серед видатних діячів в області психології є безліч вітчизняних вчених, прізвища яких до сих пір шановані в світовому науковому середовищі. І одним з найвидатніших умів минулого століття є Лев Семенович Виготський.
Завдяки його працям в даний час ми знайомі з теорією культурного розвитку, історією становлення і розвитку вищих психічних функцій, а також з іншими авторськими гіпотезами і основними термінами психології. Яка саме робота Виготського прославила його як знаменитого вітчизняного психолога, а також який життєвий шлях пройшов вчений, читайте в цій статті.
Лев Семенович Виготський - новатор, видатний російський психолог, мислитель, викладач, критик, літературознавець, вчений. Він був тим дослідником, який створив передумови для з'єднання таких двох наукових напрямків, як психологія і педагогіка.
Життя і творчість вітчизняного вченого
Біографія цього знаменитого людини починається в 1896 році - 17 листопада в одній з багатодітних сімей міста Орша на світ з'явився хлопчик, названий Левом Виготським. Через рік родина Виготський переїжджає в Гомель, де батько хлопчика (колишній банківський службовець) відкриває бібліотеку.
Майбутній новатор в дитинстві опановував науками на дому. Навчанням Льва, як і його братів і сестер, займався Соломон Маркович Ашпіз, методи викладання якого істотно відрізнялися від традиційних. Практикував майже не використовувалися в програмах навчання того часу сократические вчення, він зарекомендував себе як дуже примітна особистість.
До того моменту, коли Виготському потрібно було вступати до вищого навчального закладу, він уже знав кілька іноземних мов (в тому числі латинь і есперанто). Поступово на медичний факультет Московського університету, Лев Семенович незабаром подав прохання про переведення на інший факультет для вивчення юриспруденції. Однак, освоюючи правознавство одночасно на двох факультетах різних навчальних закладів, Виготський все ж прийшов до думки, що професія юриста не для нього, і цілком заглибився в осягненні філософії та історії.
Результати його досліджень не змусили себе довго чекати. Уже в 1916 році Лев написав своє перше творіння - аналіз драми «Гамлет» Вільяма Шекспіра. Роботу, яка займала рівно 200 сторінок рукописного тексту, автор пізніше представив в якості дипломної.
Як і всі наступні праці вітчизняного мислителя, новаторський двухсотстранічний аналіз шекспірівського Гамлета викликав жвавий інтерес у фахівців. І не дивно, адже в своїй роботі Лев Семенович використовував зовсім несподіваний прийом, який змінив звичне розуміння «трагічної історії про данського принца».
Трохи пізніше, будучи студентом, Лев почав активно писати і публікувати літературні аналізи творів уже вітчизняних письменників - Андрія Білого (Б. Бугаєва), М.Ю. Лермонтова.
Л.С. Виготський закінчив навчання в університетах в 1917 році і після революції перебрався зі своєю сім'єю в Самару, а потім - до Києва. Але через якийсь час вони все знову повертаються до рідного міста, де молодий Виготський влаштовується учителем.
У короткому викладі життя мислителя після повернення на батьківщину може вкластися в кілька пропозицій (хоча Вікіпедія пропонує куди більш розгорнуту версію): він працює в школах, викладає в технікумах і навіть читає лекції, пробує себе в ролі редактора в місцевому виданні. Одночасно він завідує театральним, а також художнім відділом освіти.
Однак серйозна практична робота молодого вчителя у викладацькій і науковій сферах почалася приблизно в 1923-1924 роках, коли на одному зі своїх виступів він вперше заговорив про новий напрямок в психології.
Практична діяльність мислителя і вченого
Заявивши громадськості про зародження нового, самостійного наукового напрямку, Виготський був помічений іншими фахівцями і запрошений на роботу в Москву, в інститут, де вже працювали видатні уми того часу. Молодий педагог відмінно вписався в їх колектив, ставши ініціатором, а пізніше і ідейним лідером в інституті експериментальної психології.
Основні свої роботи і книги вітчизняний вчений і психолог Виготський напише пізніше, а поки він активно займається практикою в ролі педагога і терапевта. Почавши практикувати, Виготський буквально відразу ж стає затребуваним, і до нього на прийом вибудовується численна чергу з батьків особливих дітей.
Що ж було такого в його діяльності і роботах, завдяки чому всьому світу відоме прізвище Виготський? Психологія розвитку і теорії, які створював вітчизняний вчений, особливу увагу приділяли усвідомленим процесам формування особистості. При цьому Лев Семенович був першим, хто проводив свої дослідження, не розглядаючи розвиток особистості з точки зору рефлексології. Зокрема, Льва Семеновича цікавило взаємодія факторів, які зумовлюють формування особистості.
Основні роботи Виготського, які детально відбили інтереси літературознавця, мислителя, психолога і педагога від Бога, такі:
- «Психологія розвитку дитини».
- «Конкретна психологія розвитку людини».
- «Проблема культурного розвитку дитини».
- «Мислення і мова».
- «Педагогічна психологія» Виготський Л.С.
На думку видатного мислителя, не можна розглядати окремо психіку і результати її функціонування. Так, наприклад, свідомість людини виступає самостійним елементом особистості, і його складовими є мова і культура.
Саме вони впливають на процес формування і становлення самого свідомості. Отже, особистість розвивається не в вакуумному просторі, а в контексті певних культурних цінностей і в мовних рамках, які впливають безпосередньо на психічне здоров'я людини.
Новаторські ідеї та концепції вчителя
Виготський глибоко вивчав питання дитячої психології. Можливо, тому, що сам він дуже любив дітей. І не тільки своїх. Щирий добряк і педагог від Бога, він умів перейматися почуттями інших людей і поблажливо ставився до їх недоліків. Такі здібності і привели вченого в дефектологію.
Виготський вважав виявлені у дітей «дефекти» лише обмеженнями фізичного характеру, які організм дитини намагається побороти на рівні інстинктів. І таку ідею наочно демонструє концепція Виготського, що вважав, що обов'язком психологів і педагогів є надання допомоги дітям з вадами у вигляді підтримки та надання альтернативних способів для отримання необхідної інформації і спілкування з навколишнім світом, людьми.
Дитяча психологія - основна сфера, в якій здійснював свою діяльність Лев Семенович. Особливу увагу він приділяв проблемам навчання і соціалізації особливих дітей.
Рекомендуємо: Що таке зона розвитку?
Великий внесок вітчизняний мислитель вніс в організацію навчання дітей, склавши спеціальну програму, що дозволяє пояснювати розвиток психологічного здоров'я через зв'язку організму з навколишнім середовищем. І саме тому, що найбільш яскраво простежити внутрішні психічні процеси можна було у дітей, Виготським і була обрана дитяча психологія є ключовим напрямком його практики.
Вчений спостерігав за тенденціями розвитку психіки, досліджуючи закономірності внутрішніх процесів у звичайних дітей і у пацієнтів з аномаліями (вадами). В ході своєї роботи Лев Семенович прийшов до висновку, що розвиток дитини та її виховання - процеси взаємопов'язані. А так як нюансами виховання і освіти займалася наука педагогіка, то вітчизняний психолог почав дослідження і в даній області. Так звичайний учитель з дипломом юриста став найпопулярнішим дитячим психологом.
Ідеї Виготського дійсно були новаторськими. Завдяки його дослідженням були розкриті закони розвитку особистості в контексті конкретних культурних цінностей, виявлені глибокі психічні функції (цьому присвячена книга: Виготський «Мислення і мова») і закономірності психічних процесів у дитини в рамках його взаємозв'язку з оточенням.
Міцним фундаментом для корекційної педагогіки та дефектології, що дозволяє на практиці надавати допомогу дітям з особливостями у розвитку, стали ідеї, які запропонував Виготський. Педагогічна психологія в даний час використовує безліч програм, систем і розвиваючих методик, в основі яких лежать концепції вченого по раціональної організації виховання і освіти дітей з аномаліями у розвитку.
Бібліографія - скарбниця робіт видатного психолога
Протягом всього свого життя вітчизняний мислитель і педагог, який став згодом психологом, не тільки здійснював практичну діяльність, а й писав книги. Деякі з них публікувалися за життя вченого, але є і безліч робіт, виданих посмертно. Всього бібліографія класика вітчизняної психології налічує понад 250 праць, в яких Виготський викладав свої ідеї, концепції, а також результати досліджень в області психології і педагогіки.
Рекомендуємо: К. Д. Ушинський: біографія
Найбільш цінними вважаються наступні роботи новатора:
Виготський Л.С. «Педагогічна психологія» - книга, в якій представлені основні концепції вченого, а також його ідеї щодо вирішення проблем виховання і навчання дітей-школярів з урахуванням їх індивідуальних здібностей і фізіологічних особливостей. Під час написання цієї книги Лев Семенович загострював свою увагу на вивченні зв'язку психологічних знань і практичної діяльності педагогів, а також на дослідженнях особистості школярів.
«Зібрання творів в 6 томах»: том 4 - видання, в якому висвітлені головні питання дитячої психології. У цьому томі видатний мислитель Лев Семенович запропонував свою знамениту концепцію, визначальну сенситивні періоди розвитку людини на різних етапах його життя. Так, періодизація психічного розвитку, по Виготському, є графік розвитку дитини у вигляді поетапного переходу його з моменту появи на світ від одного вікового рівня до іншого через зони нестабільного становлення.
«Психологія розвитку людини» - фундаментальне видання, в якому об'єднані праці вітчизняного вченого в кількох областях: загальна, педагогічна і вікова психологія. Здебільшого ця робота була присвячена організації діяльності психологів. Викладені в книзі ідеї і концепції школи Виготського стали основним орієнтиром для багатьох сучасників.
Рекомендуємо: Предмет і завдання патопсихології
«Психологія» - збірник праць, опублікований під єдиною назвою, в якому представлені відповіді авторитетного психолога Виготського на найактуальніші питання викладачів і студентів, які вивчають відповідну наукову область.
«Основи дефектології» - книга, в якій педагогом, істориком і психологом Виготським були викладені основні положення даного наукового напрямку, а також його знаменита теорія компенсації. Її суть полягає в тому, що у кожної аномалії (дефекту) двоїста роль, так як, будучи фізичним або психічним обмеженням, він також є і стимулом для початку компенсаційної діяльності.
Це лише деякі з праць видатного вченого. Але повірте, все його книги заслуговують на пильну увагу і являють собою безцінний джерело для багатьох поколінь вітчизняних психологів. Виготський навіть в останні роки життя продовжував реалізовувати свої ідеї і писати книги, одночасно працюючи над створенням спеціалізованого відділення психології в Московському Всесоюзному інституті експериментальної медицини.
Але, на жаль, планам вченого не судилося втілитися в життя у зв'язку з його госпіталізацією на тлі загострення туберкульозу та швидкої смертю. Так, можна сказати, раптово, в 1934 році, 11 червня, пішов з життя класик вітчизняної психології - Лев Семенович Виготський. Автор: Олена Суворова