Сьогодні: 20.05.2024

Поняття соціальної ролі і статусу

909

дівчина в масціУ соціології поняття соціальної ролі фігурує з кінця 19 століття, хоча офіційно цей термін з'явився лише в кінці 20 століття в рамках теорії Р. Линтона.

Дана наука розглядає суспільство або іншу організовану групу у вигляді сукупності індивідів з певним статусом і моделлю поведінки. Що ж мають на увазі під поняттями соціальні статуси і ролі, а також яке значення вони мають для людини, ми розповімо далі і наведемо приклади.

визначення

Для соціології термін «соціальна роль» означає модель очікуваного від людини поведінки, яке відповідало б встановленим суспільством прав і нормативним обов'язків. Тобто це поняття розглядає зв'язок між функцією особистості і її позицією в соціумі або міжособистісних стосунках.

Також можна сказати, що соціальна роль - це певний алгоритм дій, що пропонуються людині суспільством, якому він повинен слідувати, щоб здійснювати в соціумі корисну діяльність. Модель поведінки або запропонований алгоритм дій осіб при цьому приміряє на себе або добровільно, або примусово.

дівчинаВперше таке визначення з'явилося в 1936 році, коли Ральф Лінтон запропонував свою концепцію того, як відбувається взаємодія індивіда з соціумом в умовах обмеженого алгоритму дій, продиктованих конкретним спільнотою. Так з'явилася теорія соціальних ролей. Вона дозволяє зрозуміти, яким чином людина може себе ідентифікувати в певних соціальних рамках і як такі умови можуть вплинути на становлення його як особистості.

Зазвичай дане поняття розглядається як один з динамічних аспектів статусу індивіда. Виступаючи в ролі члена суспільства або групи і приймаючи на себе відповідальність за виконання певних функцій, людина повинна слідувати правилам, встановленим цією самою групою. Цього від нього чекають інші учасники спільноти.

Якщо розглядати поняття соціальної ролі на прикладі організації, то можна зрозуміти, що керуючий підприємством, навчальний персонал, і отримують знання особи - це чинне організоване співтовариство, норми і правила в якому прописані для кожного учасника. У навчальному закладі директор віддає накази, яким повинні підкорятися вчителя.

дівчата в кафеУ свою чергу педагоги мають право вимагати від учнів виконання правил, встановлених для їх соціального статусу нормативами організації (робити уроки, проявляти повагу до викладачів, дотримуватися тиші під час уроків і т.д.) У той же час для соціальної ролі учня допустима певна свобода , пов'язана з проявом його особистісних якостей.

Рекомендуємо: Методи соціальної психології

Для кожного учасника рольових відносин відомі запропоновані нормативні вимоги та індивідуальні відтінки отриманого ним статусу. Тому модель поведінки людини в конкретному соціальному колі є очікуваною для інших членів цієї групи. Це означає, що інші учасники спільноти в значній мірі можуть передбачати характер дій кожного з його членів.

Класифікація та різновиди

В рамках свого наукового напрямку дане поняття має свою класифікацію. Так, соціальні ролі діляться на види:

хлопець1. Соціальні або конвенційні ролі, обумовлені професійною діяльністю або стандартизованої системою взаємовідносин (вихователь, педагог, учень, продавець). Вони шикуються на підставі запропонованих співтовариством правил, норм і обов'язків. При цьому не враховується, хто саме є виконавцем тієї чи іншої ролі.

У свою чергу цей вид ділиться на основні соціально-демографічні моделі поведінки, де бувають такі соціальні ролі в родині, як чоловік і дружина, дочка, син, онучка, онук і т.д. Якщо взяти за основу біологічну складову, то можна виділити також такі соціальні ролі особистості, як жінка / чоловік.

2. Міжособистісні - ролі, обумовлені взаємовідносинами людей в обмежених умовах і індивідуальними особливостями кожного з них. До них можна віднести будь-які відносини між людьми, в тому числі і конфліктні, що виникають на грунті емоційних проявів. В цьому випадку градація може виглядати наступним чином: кумир, лідер, ігнорований, привілейований, ображений і т.д.

Рижа дівчинаНайбільш наочні приклади тут: підбір актора для виконання конкретної ролі з урахуванням його зовнішніх даних, здібностей, специфічних соціально-типових проявів. Кожен актор схиляється до певного амплуа (трагік, герой, комік і т.п.). Особистість приміряє на себе найбільш типову модель поведінки або своєрідне амплуа, яке дозволяє оточуючим в тій чи іншій мірі припускати подальші дії людини.

Ці види соціальних ролей існують в кожному організованому співтоваристві, причому спостерігається чіткий зв'язок між тривалістю існування групи і ймовірністю типових для неї проявів в поведінці учасників. Варто зауважити, що від сформованого роками стереотипу, звичного для людини і соціуму, вкрай важко буває позбутися з плином часу.

Рекомендуємо: Колективізм і індивідуалізм

Розглядаючи дану тему, не можна обійти стороною класифікацію за характеристиками кожної конкретної ролі. Їх зміг виділити відомий соціолог з Америки Т. Парсонс, щоб отримати найбільш повне уявлення про термін «соціальна роль особистості». Для кожної моделі він запропонував відразу чотири відмітних властивості.

1. Масштабність. Ця характеристика залежить від широти міжособистісних відносин, які спостерігаються між учасниками конкретної групи. Чим тісніше спілкування між людьми, тим більше в таких відносинах значущості. Тут можна привести наочний приклад відносин чоловіка і дружини.

дівчата подружки2. Спосіб отримання. Посилаючись на цей критерій, можна виділити ролі, що досягаються людиною і приписані йому суспільством. Можна говорити про поведінкових шаблонах, властивих різним віковим категоріям або представникам певної статі.

Гендерні уявлення людини щодо його ролі закріплює школа. Біологічні особливості індивідуума і сформовані в суспільстві гендерні стереотипи зумовлюють подальше формування під впливом навколишнього середовища.

Рекомендуємо: Проблема вибору життєвого шляху

Доречним буде зазначити, що в даний час модель поведінки не так прив'язана до характерних проявів конкретного статі, ніж раніше. Таким чином, соціальна роль жінки тепер включає не тільки обов'язки матері і домогосподарки, але поширюється і на інші області.

родинаУ свою чергу зі зміною умов сучасного суспільства зазнало змін і поняття чоловічої соціальної ролі. Однак сімейна модель поведінки для обох сторін теоретично є врівноваженою, а фактично - нестабільною.

Це моделі, запропоновані соціумом для кожної людини, якому для отримання виправдання від оточення не доведеться прикладати зусиль. Як досягаються ролей можна розглядати результати діяльності індивіда, що вказують на його соціальний статус (наприклад, кар'єрний ріст).

3. Ступінь формалізації, від якої залежить становлення особистості і її функції. Щодо даного критерію, соціальний статус особистості може формуватися під впливом нормативних вимог, а може розвиватися довільно. Наприклад, взаємини між людьми у військовій частині регламентуються статутом, в той час як друзі керуються особистими почуттями та емоціями.

4. Тип мотивації. Кожна людина при виборі моделі поведінки керується особистим мотивом. Це може бути фінансова вигода, просування по кар'єрних сходах, бажання бути коханим і т.д. У психології є два типи мотивації - зовнішня, яка виникає під впливом оточення, і внутрішня, яку визначає для себе сам суб'єкт.

Процес вибору і становлення ролі

Роль людини в соціальному оточенні не виникає спонтанно. Процес її становлення проходить кілька етапів, завершуючи адаптацією особистості в суспільстві.

малюкСпочатку людина навчається базовим навичкам - практикуючись, застосовує отримані в дитинстві теоретичні знання. Також до початкового етапу відноситься розвиток розумових здібностей, які будуть вдосконалюватися протягом усього подальшого життя людини.

На наступному етапі розвитку соціальну особистість очікує виховання. Протягом практично всього життя індивідуум отримує нові навички і знання від вихователів, вчителів, педагогів і, звичайно ж, батьків. У міру дорослішання нову інформацію індивід буде отримувати від свого оточення, із засобів масової інформації та інших джерел.

Рекомендуємо: Що таке забобони?

Не менш важливою складовою соціалізації особистості є освіта. Тут головним персонажем виступає сама людина, вибираючи найбільш типові для себе навички і напрямок для подальшого розвитку.

Наступний етап соціалізації - захист. Вона має на увазі сукупність процесів, спрямованих на зниження значущості факторів, які могли б травмувати особистість в процесі її становлення. Використовуючи певні соціальні прийоми захисту, суб'єкт буде захищати себе від середовища і умов, в яких йому буде морально дискомфортно.

дітиЗавершальна фаза - адаптація. У процесі соціалізації людині доводиться пристосовуватися до свого оточення, вчитися спілкуватися з іншими членами суспільства і підтримувати з ними контакт.

Процеси, завдяки яким визначається соціальна роль і соціальний статус індивідуума, дуже складні. Але без них людина не зможе стати повноцінною особистістю, тому вони такі значущі в житті кожного. Соціологи стверджують, що є дві фази, що сприяють пристосуванню індивіда до своєї соціальної ролі:

  • Адаптація. В цьому періоді людина пізнає правила і норми поведінки, встановлені суспільством. Освоюючи нові закони, людина починає вести себе відповідно.
  • Интериоризация. Вона передбачає прийняття нових умов і правил з одночасною відмовою від старих підвалин.

Але можливі й «збої» в процесі соціалізації особистості. Часто вони відбуваються на тлі небажання або невміння суб'єкта виконувати умови та вимоги, які передбачає соціальна роль людини в суспільстві.

дівчина в окулярахРольові конфлікти також пов'язані з тим, що кожному учаснику товариства властиво виконувати відразу кілька ролей. Наприклад, вимоги, що пред'являються до підлітка батьками і однолітками, будуть різними, а тому його функції в ролі одного і сина не можуть відповідати очікуванням і перших, і других.

Визначення конфлікту в цьому випадку рівносильно комплексу складних емоційних станів. Вони можуть виникати у суб'єкта через розбіжності або суперечності пропонованих до нього вимог різними соціальними колами, учасником яких він є.

У той же час всі ролі людини дуже важливі для нього. При цьому він може абсолютно по-різному ідентифікувати значимість кожної з них. Індивідуальне прояв соціальних ролей суб'єктом має специфічний відтінок, який безпосередньо залежить від набутих знань і досвіду, а також від бажання і прагнення людини виправдати очікування суспільства, членом якого він є. Автор: Олена Суворова