Сьогодні: 20.05.2024

Розшифровка терміна: інтерференція

595

дівчинаТермін «інтерференція» в побуті практично не застосовується, так як він є характерним для області психологічних, медичних та наукових досліджень.

Зокрема, в психології це поняття використовується для визначення здібностей пам'яті в процесі навчання або засвоєння нової інформації. Цей термін вважається основним для багатьох існуючих на сьогоднішній день психологічних теорій про забудькуватості людини.

термін

Слово «interferentis» перекладається з латинської мови як «взаємо» ( «inter») і «вражає» ( «ferens» (букв. Несучий)). Таким чином, можна дати наступне визначення інтерференції: це явище, при якому у суб'єкта спостерігається погіршення збереження інформації, що запам'ятовується в процесі впливу іншої інформації, що надходить. Як витісняють відомостей може виступати будь-який матеріал, яким користується людина.

Якщо говорити більш звичною мовою, то інтерференцією називають взаімоподавляемие процеси в сфері пізнання, що відбуваються в людській свідомості одночасно. Причиною цього може бути обмежений обсяг уваги, яким здатний оперувати суб'єкт.

У психології соціальної даний феномен взаємодії одночасно відбуваються процесів ототожнюється з конфліктом між суперечливими критеріями оцінки суб'єктом зовнішнього світу. Це можуть бути не тільки протилежні почуття і емоції, але і різні мотиви, принципи і життєві цінності.

Класифікація

дівчинаДетальне вивчення поняття «інтерференція» відбувається в рамках дослідження людської пам'яті і процесів зміни навичок в ході навчання. Найбільш популярна версія, яка може пояснити дане явище в психології, бере початок в теорії І.П. Павлова про рефлекторних навичках.

Рекомендуємо: Що таке гипермнезия?

Відповідно до неї, можна уявити класифікацію явищ і взаємодіючих процесів, в основі якої лежить послідовність засвоєння початкової та збереження одержуваної згодом інформації. Таким чином, виділяють інтерференцію:

1. Проактивний, яка представляє собою механізм мнемической активності і полягає в тому, що людина починає гірше запам'ятовувати нові дані під впливом раніше отриманих і збережених даних, які є спочатку завченим матеріалом. Таке явище стає більш вираженим при збільшенні ступеня заучування попередньо отриманих відомостей, а також в умовах збільшення обсягу для їх збереження.

У деяких ситуаціях збільшується проактивний інтерференція зі зростанням ступеня схожості між завченим і раніше отриманим матеріалом. В рамках експерименту даний феномен можна виявити при порівнянні результатів досліджень по відтворенню або вторинному заучування інформації в учасників експериментальних і контрольних груп.

чоловік2. ретроактивності. На відміну від проактивного, вона характеризується погіршенням збереження початкової інформації на тлі оперування отриманими пізніше матеріалом. Цей умовний параметр збільшується зі зростанням числа подібних факторів між відомостями, отриманими раніше і завченими пізніше, а при їх повному збігу здатний досягати максимуму.

Рекомендуємо: Детальніше про Гипомнезия

Чим більшим буде обсяг інформації, що зберігається, тим буде меншою інтерференція, навіть якщо обсяг отриманих згодом суб'єктом даних буде незмінним. І навпаки, ступінь взаємодії буде збільшуватися в умовах незмінного обсягу інформації, що запам'ятовується при зростанні її обсягу, одержуваного при вторинному заучуванні. Виявляється таке явище в ході експерименту так само, як і попередня (проактивний) форма, за результатами досліджень відтворення і збереження отриманого матеріалу в контрольній та експериментальній групах.

дівчинаКрім цього інтерференція може бути селективної, що розглядає процеси взаємодії отриманого і раніше завчено матеріалу, на засвоювання якого суб'єкту потрібно більше часу. Існування такої форми відноситься до мнемічної діяльності і проявляється у вигляді затримки відповіді на поставлене запитання, що обумовлено мимовільним впливом значення слова на пам'ять суб'єкта.

Тобто в таких випадках людина стикається з завданням, рішення якої вимагає від нього активації не тільки пам'яті, але й уваги. Дане явище вивчається в рамках дослідження процесів розуміння людиною, що надходить.

В ході дослідження можливостей людської свідомості по засвоєнню і збереженню матеріалу було виділено таке поняття, як інтерференція навичок. Вона являє собою процес перенесення придбаних індивідуумом приватних навичок на чергове, що формується знову дію. Підставою для активації такого ефекту є подібні ознаки навичок (часткові або зовнішні), які викликають ускладнення при накладенні одного навику на інший.

чоловікУ той же час Большой словарь психології (автори В. П. Зінченко і Б.Г. Мещеряков) дає інше визначення того ж явища. Згідно з ним, інтерференцією навичок прийнято вважати негативні наслідки процесу перенесення навичок, які полягають в утрудненому виконанні дії (засвоєння інформації) на тлі одночасного застосування раніше сформованих дій.

Дослідження такого ефекту в рамках вивчення сенсомоторної діяльності вказує на те, що під час переходу від одного навику, який став звичним для суб'єкта, до іншого (інвертіруемому) елементи розумового пізнання взаємодіють між собою так сильно, що це може призвести до витіснення інших результатів освоєння нового матеріалу . Автор: Олена Суворова