Аніма і анімус - архетипи колективного несвідомого. Терміни «колективне несвідоме», «архетипи», як і назви останніх, були введені Карлом Густавом Юнгом. Для того щоб розібратися з поняттям архетипу, потрібно зануритися в аналітичну психологію.
Історія поняття «несвідоме» йде до часів розквіту людської думки, але першим, хто почав його пильне вивчення, був батько психоаналізу - Зигмунд Фрейд. Відкриття ролі несвідомого в звичайному житті людини вважається одним з найважливіших досягнень психології.
Несвідоме - це ті мотиви, бажання, прагнення, страхи і інші процеси і явища, які нами не усвідомлюються. Як показав Фрейд, вони можуть істотно впливати на наше життя, іноді перетворюючи її в пекло.
Колективне несвідоме та первинний образ
Якщо Фрейд виділяв несвідоме як неусвідомлювану область психіки, в якій мешкають особисті прагнення, бажання, страхи, спогади, пов'язані з індивідуальною історією особистості, то Юнг вперше заговорив про колективне несвідоме. У процесі аналізу психоаналітики стикалися з явищами, які не можна було пояснити досвідом окремо взятої людини.
Образи і мотиви, властиві древнім культурам, з якими не міг бути знаком ця людина, раптом опинялися в його снах або фантазіях. Як же вони туди потрапили? Та й чому різні культури з століття в століття, не вступаючи в пряму взаємодію, оперували подібними образами практично однакового змісту?
Відповідаючи на це питання, Юнг і ввів поняття «колективне несвідоме», виділивши в психіці область, в якій знаходяться елементи, властиві всім людям в цілому, - похідні всієї історії людства, ідентичні у кожного з нас.
Елементи, які знаходяться в цій області, він назвав архетипами або споконвічними образами. Якщо спробувати сказати просто, то архетипи - це форми психічних змістів, уявлення, наповнені енергією, які закріпилися в психіці в процесі життя всього людського роду від початку часів і впливають на сприйняття людиною реальності, його уяву і мислення. Юнг стверджував, що кожен індивід, якого б високого рівня розвитку він досяг, в більш глибоких шарах психіки містить всі того ж архаїчного людини.
Отже, мислення, сприйняття і уяву регулюються частково архетипами. І одними з головних архетипів, які безпосередньо впливають на життя людини, стали Аніма і Анімус.
важливість образів
Анімус і Аніма - сосредоточивающие все, що не співвідноситься з свідомим чином «я» як чоловіки або жінки, - стають мостом між несвідомим і свідомим. Аніма відкриває для чоловіка шлях до туманного, фантазійному, інтуїтивного, пасивному, до вміння спостерігати і робити висновки без достатніх підстав, керуючись серпанком передчуттів.
Анімус жінку веде до точності, знання, методичності, ясності, активності, розуміння сенсу, ретельному аналізу. Юнг наголошував на важливості усвідомлення архетипів Аніме та Анимуса. Вони володіють великою енергією, тому свідомість дозволяє використовувати її, але якщо ніякого контакту між архетипом і людиною немає, то ця сила безконтрольна і починає діяти хаотично всередині несвідомого, пригнічуючи розум.
Рекомендуємо: Амбіції - це
За припущенням Юнга, яке він формулює в творі «Архетип і символ», Анімус - це психічна сутність, що виявляється в залежності від суми чоловічих генів в тілі жінки. Аналогічна природа і у Аніме в чоловікові. Чоловіки і жінки відрізняються тим, який набір хромосом представлений в їх клітинах (у чоловіка - XY, у жінки - ХХ). Різниця в генах веде, зокрема, до різниці в гормональній системі, але не кардинального, а лише кількісному, що впливає на:
- Особливості емоційної поведінки.
- На думку деяких неврологів, на розвиток мозку (тестостерон, який починає вироблятися у хлопчиків ще в утробі матері, за їхніми припущеннями, стимулює зростання лівої півкулі, сповільнюючи розвиток правого).
В цілому, якщо взяти випадково жінку і чоловіка з натовпу, вони не обов'язково будуть виразниками своєї статевої ролі в поведінці - фемінінність і маскулінність варіюються від людини до людини. Чоловік може вести себе ніжно і дбайливо або химерно і істерично, що часто приписують жінкам, а жінка може бути вольовий і пристрасною натурою або жорсткої і деспотичної, що знову ж приписують «типовим» образам хорошого або поганого чоловіка.
Колективне несвідоме в жінці набуває образ чоловіка - Анимуса - і підтримується тими якостями, які виникають від її внутрішньої маскулінності. Фігура, яка грає жіночу роль в чоловікові, - Аніма. Юнг вважав, що ці образи є сумою всього досвіду чоловіки і жінки відповідно. Колективне несвідоме містить інформацію про те, як, яким чином були прожиті життя представників різних статей, їх характерні, найбільш суттєві риси вкарбовуються в архетипи. Аніма і Анімус - виразники всіх минулих жінок і чоловіків.
Рекомендуємо: Що таке аноргазмія?
Крім того, є ще вплив значущих дорослих, на яких вперше відбувається проекція Аніме та Анимуса. Після етапу ідентифікації з батьками архетипи відкріплюються від батьківських фігур, які, втім, осідають в самому архетипі і продовжують впливати на вибір дітей.
Поки ми не інтегрували наших несвідомих «двійників» протилежної статі, ми не досягнемо цілісності, не зможемо проявити все краще, що в нас уже закладено. У казках, фільмах, серіалах - всюди обігрується мотив «доповнення», ніби людина - це половинка, яка потребує іншої половинці, щоб стати цілим і повноцінним. Юнг же стверджував, що ми любимо в інших вже існуючих в нас «двійників», ми їх проектуємо. Архетипи і є ті, з ким нам дійсно потрібно з'єднатися, щоб стати цілими.
первинні образи
Якщо ви - жінка і в снах в дитинстві бачили переслідування і погрози від безликих чоловіків, то це був саме Анимус. У міру дорослішання починають проявлятися його позитивні сторони. У снах ми вже впевнені в собі, самодостатні, сильні, яскраві, сміливі, натхнені - це теж Анимус, і як сумно буває прокинутися без його світла, стикаючись один на один з реальністю.
Анімус - прототип чоловіки в психічної життя жінки, творча і продуктивна сила, розум і дух. Може перебувати на чотирьох етапах розвитку:
- Уособлення влади і сили.
- Діловитість, планування, ініціативність.
- Ораторство, вміння володіти словом.
- Втілення сенсу, каталізатор глибокого занурення в роздуми і знання.
Стадії відповідають різним рівням розвитку талантів жінки і впливають на всі аспекти її життя. Проекція здійснюється на ті фігури, що підходять під образ, який в даний момент має її архетип. Молода жінка захоплюється спортсменами, легендарними героями і т.д. Трохи вище - люди ініціативні, захоплені, які творять.
Далі починається інтелектуальна стезя, слово і сенс - проекція здійснюється на професорів, наставників, на тих, ким жінка може захоплюватися в інтелектуальному плані. (Подивіться на те, ким захоплюється жінка, і стане ясно, на якому етапі перебуває її архетип!)
Рекомендуємо: Що таке інтуїція?
Коли інтеграція не відбулася, Анімус в житті жінки може виявлятися як безглуздість, самовпевненість, владність, пригнічуючи фемінінність. Якщо жінка знає відповідь абсолютно на все, не дає собі часу подумати, не зважає на думками інших, їй варто задуматися про те, щоб налагодити діалог зі своїм архетипом.
Для цього доведеться постаратися розділити особисті реакції і ті, що піднімаються звідкись із глибини і до актуального або індивідуальному досвіду взагалі не мають відношення. Останні - реакції Анимуса.
Успішна інтеграція характеризується гармонійним сприйняттям себе, інших людей і світу. Жінка відкрита, доброзичлива, активна, має енергію, сміливістю, запалом і вміє захищати свої кордони, але поважає кордону інших людей.
Основна проблема в житті багатьох жінок - провести подібну інтеграцію, щоб сили Анимуса можна було пустити на розвиток і розкриття свого потенціалу. Якщо енергія архетипу не використовується, психологічний портрет особистості стає все більш тьмяним, а її внутрішнє життя плутається і втрачається, обростає неврозами і всілякими проблемами.
Жінка в чоловікові
Аніма - символ жінки в психіці чоловіки, з'єднання почуттів, що впливають на розуміння світу. У Аніме є чотири рівні розвитку.
1. Єва. Характеризується теплом і турботою при відсутньому прагненні до духовного зростання.
2. Олена. Досконала, прекрасна, але притягує як недосяжний образ, а не реальна людина.
3. Марія. Невинність, непорочність, милосердя, доброта.
4. Софія. Мудрість, свідомість. Будучи інтегрованим, архетип дозволяє чоловікові вільно творити, створювати і радіти без бажання перевершити або підкорити кого-то.
Перший етап відповідає сприйняттю чоловіком жінки як об'єкта сексуального бажання. Другий - образ жінки доповнюється здатністю до успіху, самодостатністю, розумом, проникливістю, але відсутністю доброчинності.
Образ Марії відповідає християнському розумінню Діви Марії, доброчесного, людяною. І на завершальному етапі розвитку Аніма постає в образі Софії - жінки розглядаються чоловіком як рівні, окремі від нього особи, що володіють і позитивними, і негативними якостями.
Рекомендуємо: Глибинна психологія
Завдяки становленню архетипу в собі він сам стає повніше, багатше, краще, бачить далі і більше, усвідомлює приховане і знаходить відповіді там, де раніше б розвів руками в силу відмови від інтуїції, блукання і уяви. Втім, можуть бути і негативні наслідки: так, при ототожненні з архетипом Аніма розпещує характер чоловіка, він стає дратівливим, марнославним, примхливим. Втрата Аніме - млявість, відсутність доброти, розуміння, безвідповідальність і відсталість.
Любов і проекції
На думку Юнга, сильний потяг до протилежної статі пояснюється архетипами. У «Душе і міфі» він говорить про те, що жіноча частина чоловіки переноситься на жінок, з якими він будує стосунки, як і чоловіча частина жіночого несвідомого стає чином, проектуються на чоловіка.
Аніма і Анімус у вигляді проекцій стають причинами того, що ми закохуємося в людей, яких абсолютно не знаємо. Те, що чоловік або жінка говорять про внутрішній світ партнера, зазвичай ґрунтується на проекції, тому є хибним.
Сама проекція здійснюється повністю тоді, коли людина сильно закоханий в партнера. У більш холодного проекція не здійснилася, образ партнера однозначний і простий, так як архетипи багатосторонні і дуже глибокі, вони просто не заповнюються «простотою», залишаються висіти в повітрі.
Яка жінка зможе винести проекцію образу Аніме? Аніме, яка полонить чоловіка і тягне до себе? Образ жінки повинен бути багатогранний, загадковий, грайливий, він не може бути визначений до кінця.
Юнг проводить явну паралель з образом, даним в манускриптах Наг-Хамманді: «Я перша і остання, я шанована і я хулимо, я блудниця і я святая», - який вміщує в себе все: хаос і порядок, святість і блуд, добро і зло, знання і незнання, початок і кінець.
Чоловік, на якого прекрасно ляже образ Анимуса, теж повинен бути не до кінця зрозумілий іншим. Якщо в його слова можна вкласти щось ще, якісь інші смисли, якщо він суперечить світу, є неоднозначним героєм, то проекція Анимуса доведеться йому впору.
Проекції можуть допомогти людині проявитися, усвідомити архетип і стати глибше, повніше, інтегрувати ці сили і направити їх на свій розвиток. Розкриття творчого потенціалу, інтелектуальний і духовний ріст, гармонійні відносини і життя - все це можуть забезпечити архетипи. І вони ж можуть поневолити, випити до дна, кинути людину в обійми хаосу, тому їх важливо усвідомлювати і розуміти. Автор: Катерина Волкова