Що таке обдарованість

дівчинкиОстаннім часом поняття «обдарованість» стає все більш затребуваним не тільки в науковій сфері, але і серед громадськості. Подібний інтерес до даного терміну виникає на тлі того, що не всі генії, якими їх вважають прості люди, є обдарованими з наукової точки зору.

У психології таке визначення використовується для позначення можливостей особистості до досягнення нею більш високих показників, результатів. Так що таке обдарованість, як цей термін інтерпретує психологія, і які види обдарованості існують?

Дуже часто люди задаються питаннями, чи є обдарованість відхиленням від норми і чому одну людину можна назвати обдарованим, а по відношенню до іншого цей же термін застосувати не можна. Не менш актуальним вважається питання про те, чи дійсно можна стати генієм або людина народжується з таким даром. Відповіді на ці питання можна знайти нижче.

Основні поняття і терміни

Слово «обдарованість» знайоме навіть дітям. Запитуючи у дитини або у дорослого, що ж це таке, можна отримати досить різноманітні пояснення, сенс яких зводиться до одного: обдарованість - це талант чи даний від природи дар, здатність. Але з точки зору науки таке явище має дещо інше визначення.

Під терміном «обдарованість» психологія розуміє такі властивості людини, завдяки яким він може досягати виняткових висот в різних галузях. У той же час геніальність - це явище, коли індивід виявляє неймовірну і рідкісну за характером вираженості обдарованість, що дозволяє йому здійснювати справжні прориви в певній сфері (або сферах), виділяючись на цьому тлі серед безлічі інших людей.

хлопчикВчені та психологи стверджують, що обдарованість - це властивість психіки, яке відрізняється системністю і здатністю розвиватися протягом всього життєвого шляху індивіда. Цим критерієм можна оцінювати здатність деяких особистостей до досягнення більш суттєвих висот і результатів, зіставляючи їх вміння з можливостями більшості інших людей. Дитина, у якого спостерігається схильність до обдарованості, серед своїх однолітків може виділятися винятковими досягненнями, демонструючи їх відразу в декількох різних сферах.

Фахівці визнають, що своєрідність, якість, ступінь і унікальність прояви розвивається обдарованості є результатом складного співвідношення двох параметрів:

  • Спадковості (генетичної схильності).
  • Соціального оточення (впливу найближчій соціального середовища).

Однак вплив психологічного аспекту теж не варто виключати, тому що в основі формування унікальної можливості людини лежать саме психологічні механізми. Вони впливають на процеси саморозвитку індивіда і, відповідно, на характер реалізації індивідуального дару. Крім того, поняття «обдарованість» і «здібності» по-різному інтерпретуються науково, адже їх прояви сприймаються вже з точки зору норм і правил тієї сфери, в якій знайшов своє застосування талант.

хлопчикиОбдарованість дітей дуже часто виражається в схильності до успішної самостійної діяльності. Такі можливості характеризуються стихійністю, а тому до шкільної або соціальної діяльності можуть не мати ніякого відношення. Наприклад, у дитини є талант до моделювання, але він може не проявляти його в школі. Тому не варто обмежуватися конкретними рамками, оцінюючи виявлену у дитини обдарованість.

Брак знань, практичних навичок або відповідних умінь у людини може стати основною причиною відсутності у нього таланту в тій чи іншій сфері (сферах) діяльності. І як тільки йому вдасться освоїти їх, прояв обдарованості не змусить себе чекати.

Рекомендуємо: Педологія - це

Ускладнення фізіологічного характеру можуть бути причиною, чому у дитини відсутні або слабо реалізуються таланти. Говорячи про обдарованість дітей, варто враховувати ряд факторів, які можуть стати вирішальними при прояві успішності дитини в тій чи іншій діяльності. Серед них:

  • Проблеми мовного розвитку.
  • Тривожність у дитини, виражена в сильній формі.
  • Схильність до конфліктності в спілкуванні.

Навіть незважаючи на те, що рівень здібностей дитини буде високим, подібні порушення розвитку можуть позначитися на ступені вираженості обдарованості. З огляду на це, обдарованість у дитини може розглядатися як потенційна особливість психічного здоров'я і розвиток її на різних життєвих етапах. При цьому наявні особливості повинні враховуватися як специфічна проблема обдарованості в ставленні до віку дитини (якщо не брати до уваги визначення здібностей у дорослих людей).

дівчинка малюєДля кожної конкретної дитини унікальна можливість буде умовним параметром, що визначає можливі показники його успішної діяльності в майбутньому. При цьому така характеристика обдарованого індивіда вважається умовною, що виявляється індивідуально. Тому навіть найяскравіші досягнення дитини є непрямими ознаками його таланту, недостатніми для визначення його здібностей щодо майбутнього життєвого періоду.

Рекомендуємо: Ліворукість: особливості та причини

Не варто заперечувати того, що ознаки обдарованості дитини, явно виражені в дитинстві, можуть поступово згасати (або зникати), навіть якщо умови для їх розвитку будуть досить сприятливими. Враховувати таку ймовірність обов'язково необхідно при організації і веденні практичної діяльності щодо талановитих дітей.

Констатувати же факт обдарованості для закріплення за такими дітьми даного статусу не слід. У практиці діяльності з такими дітьми прийнято замінювати словосполучення «обдарована дитина» терміном «дитина з ознаками обдарованості».

За якими ознаками визначити особливої ​​дитини

Якщо говорити простою мовою, то особливості дитини, демонстровані їм при здійсненні безпосередньої діяльності, можуть оцінюватися відповідно до характеру обдарованості. І ці особливості є характерними ознаками того, що дитина дійсно має зачатки таланту. Дитяча обдарованість у віці 1-6 років може виражатися, як:

  • Допитливість дитини.
  • Завзятість, що сприяє досягненню цілей.
  • Вражаюча фантазія.
  • Добре розвинені мовні можливості та величезний словниковий запас.
  • Схильність до тривалої концентрації уваги на конкретному предметі (завданні).
  • Щирість, доброта, довіра.

хлопчикПроцеси формування та подальшого розвитку закладених природою задатків залежать не тільки від індивідуальності індивіда, але і від його життєвої позиції, а також від особистісної спрямованості самих талантів. Звичайно, кожна дитина унікальний і неповторний.

Однак характеристика обдарованості передбачає кілька загальних критеріїв, характерних для тих чи інших здібностей. Спільними передумовами, що вказують на наявність у дитини схильності до прояву унікальних досягнень, для кожного випадку є два фактори:

  • Підвищена активність.
  • Можливість саморегуляції.

Які різновиди реалізованих унікальних особливостей

За В.І.Панову, виділяють 10 різновидів спрямованості видатних особливостей. Вони відрізняються за ступенем і широті прояву, а також за сферами діяльності, в яких дитина їх реалізує. Види дитячої обдарованості викладені нижче.

хлопчик в окулярахЗагальна. Характеризується високим рівнем загальних здібностей, необмежених діапазоном прояви.

Спеціальна - на відміну від загальної проявляється здібностями в конкретній сфері і виявляється ставленням до інших областей.

Загальна інтелектуальна і академічна - нею володіють, як правило, успішні відразу в декількох різнопланових областях діяльності діти, здатні до швидкого засвоєння будь-якої інформації.

Академічна - розглядається як прояв феноменальних здібностей в навчанні або як високі показники пізнавальної діяльності.

Рекомендуємо: Як розвинути інтелект?

Інтелектуальна обдарованість - явище, характерне для дітей- «відмінників». Їм властиві високі показники розумових здібностей. Основа такої обдарованості - стан розумових і інших психологічних ресурсів, що дозволяють здійснювати інтелектуальну діяльність. Прийнято вважати, що така обдарованість і високий рівень розвитку інтелекту тісно пов'язані.

хлопчик граєХудожня - має на увазі високий рівень досягнень дитини в сфері художньої творчості, де задіюється виконавську майстерність. Є кілька суміжних напрямів, що мають відношення до цього виду обдарованості: музичне, художньо-образотворче або літературне.

Творча обдарованість - має на увазі нестандартне бачення навколишнього світу або виражається як здатність мислити всупереч шаблонами, яка в свою чергу може спровокувати нестандартну поведінку. Найдивовижніше, що такі обдаровані діти часто стикаються з нерозумінням з боку громадськості, яка вішає на них клеймо «невдах».

Практична. Незважаючи на те, що вона не визнається як окрема обдарованість дітей, такий різновид здібностей полягає в знанні власних слабкостей і сильних сторін, а також вміле їх використання. Нерідко вона проявляє себе в поєднанні з соціальної обдарованістю.

дівчинкиСоціальна. Це явище дуже багатогранне, воно визначається переважно успішністю взаємодії з громадськістю через спілкування. Люди з такими схильностями цілком можуть реалізувати себе в ролі працівників соціальних служб, психологів, викладачів і т.п. Синонімами цього терміну є поняття «обдарованість лідерська» і «організаторська обдарованість».

Психомоторна або спортивна. Це здібності, виняткові для даного поля діяльності. Пов'язаний з фізичною активністю дар може виражатися в умінні дитини бути швидше, точніше і т.п. Оцінити перцептивно-рухові можливості дозволяють спеціалізовані тести на визначення моторного розвитку.

Як виявити надзвичайні можливості

дівчинкиПроблема дитячої обдарованості дуже ретельно досліджується вченими. Справа в тому, що успішність розвитку закладених природою задатків залежить від своєчасності їх виявлення, а тому при роботі з дітьми застосовуються спеціалізовані діагностичні методики. Вони дозволяють визначити наявність унікальної особливості, яку згодом потрібно буде розвивати.

Рекомендуємо: Аутизм: що це?

Діагностика обдарованості полягає в застосуванні стандартизованих тестів. Вони дозволяють оцінити характер, ступінь вираженості і тип обдарованості. Подібні методики можуть використовуватися не тільки психологами та педагогами, а й батьками.

Ключова відмінність діагностичних методик - їх орієнтованість на вік дитини. Наприклад, за методикою «Карта обдарованості» можна визначити здібності і провести їх оцінку у дітей 5-10 років. «Карта обдарованості» представляє собою 80 запитань, які стосуються певною мірою різних характеристик дитини (його діяльності, поведінки). Оцінка відповідей здійснюється за шкалою від 1 до 4, що дозволяє одночасно з проведенням діагностики дати прогноз ймовірних здібностей.

діткиПри роботі з дітьми молодшого дошкільного віку, а також їх батьками вихователі та психологи часто застосовують метод експертних оцінок з 5-бальною системою оцінювання, анкетування, шкалу інтелекту або спеціальну методику Скинера і Холла. При визначенні наявності обдарованості у підлітка важливу роль буде грати спостереження: оцінюючи можливості дорослішає людини в різних сферах, можна виявити тенденції розвитку у нього певних можливостей.

Вивчаючи особливості обдарованих дітей, не слід нав'язувати їм свою думку або сприйняття світу. Краще стимулювати розвиток виявлених схильностей до певного роду діяльності, надаючи дітям підтримку і постійно допомагаючи їм розширювати свій кругозір. Автор: Олена Суворова