Що таке розумова відсталість / Терміни / RealLife

Що таке розумова відсталість

дівчинкаРозумова відсталість, або, на західний манер, інтелектуальна інвалідність, характеризується недорозвиненням психіки зі зниженням загального інтелекту, що призводить до неможливості придбати здібності, необхідні для повсякденного життя і роботи.

При цьому є різні ступені розумової відсталості, і кожен окремий випадок має свої відмінності, обумовлені тяжкістю інтелектуальних порушень. Розумова відсталість у легкій ступеня вимагає підвищеної уваги і роботи з дітьми, так як висока ймовірність успішної інтеграції в суспільство навіть при наявності хвороби.

Розумової відсталості в міжнародній класифікації хвороб присвячена рубрика F70. Залежно від тяжкості інтелектуальних проблем виділяють наступні види розумової відсталості: легка, помірна, важка, глибока.

Інтелектуальна інвалідність: основні моменти

Розумова відсталість - не таке вже рідкісне явище в сучасному світі. Виявляється у 3-24 чоловік на 1000. Екопатогенние фактори можуть збільшувати поширеність до 7%. Чоловіки частіше страждають легким ступенем, ніж жінки (в 1,5 рази).

дівчина біля моряДля первинної діагностики використовують методику Векслера, що дозволяє визначити рівень інтелекту. Основні форми розумової відсталості за показниками IQ і характеристика розумової відсталості конкретного виду:

1. Легка розумова відсталість - коефіцієнт інтелекту в районі 50-69 балів (в адаптаційний варіанті тесту інший діапазон балів - 60-79). У МКБ-10 - F70. Розвиток дітей з легким ступенем дещо відстає від їхніх однолітків, вони слабкіше інтелектуально. Зазвичай у них хороша механічна пам'ять, що дозволяє придбати значний запас знань і навичок.

Самостійність і ініціативність низькі або відсутні, є проблеми з самовладанням, імпульсивність, сугестивність, схильність до наслідувальному поведінки. Психолого-педагогічна корекція дозволяє хворим опановувати професіями, які не вимагають високої кваліфікації. Люди з порушеннями інтелектуального розвитку навчаються і часто живуть самостійно, якщо не мають обтяжуючих захворювань. Обстеження в ранньому віці не виявляє легку ступінь. Діагностується в 5-6 років.

2. Помірна розумова відсталість - IQ в діапазоні 35-49, в адаптованому варіанті методики 45-59. У класифікації хвороб їй відповідає розділ F71. Цей ступінь розумової відсталості у дітей має такі характерні симптоми: механічна пам'ять розвинена, запас слів невеликий, труднощі в сприйнятті мови і в її породження.

дітиВиражена егоцентричні, насилу переживають інтелектуальна напруга. Навчання забезпечує оволодіння основними навичками і вміннями, але обсяг засвоєння малий. Якщо моторний розвиток у порядку, можуть виконувати просту працю, правда, тільки механічно.

3. Важка розумова відсталість відповідає показнику інтелекту в 20-34 бали, в адаптованому варіанті 30-44. Описується в розділі F72 за МКХ-10. Насилу контактують з соціумом. Моторика розвинена слабо. Психологічні особливості людей з важким ступенем практично обнуляют ймовірність придбання необхідних побутових умінь і навичок.

4. Глибока розумова відсталість діагностується у людей з коефіцієнтом менше 20 балів; якщо використовується адаптований варіант, то менше 30. Представлена ​​в МКБ-10 під номером F73. Діти з глибоким ступенем майже не реагують на зовнішні подразники, або їх реакції відрізняються неадекватністю та неможливістю зосередитися. Сенс для них рідко доступний, але вони сприймають інтонаційну складову мови.

дівчинаВідрізняються примітивними емоційними відповідями. Наприклад, якщо вони ситі, а навколишнє оточення не агресивна, то приходять в спокійне і благодушний настрій, на голод і неприємні відчуття виникає крик, плач. Разом з великим відставанням в інтелекті у дітей з глибокою розумовою відсталістю спостерігаються ознаки порушення фізичного розвитку.

Рекомендуємо: Девіантна поведінка - як виявляється?

Відповідно до МКБ-10, до F78 відносять випадки, коли неможливо напевно встановити конкретний вид розумової відсталості. У дітей з проблемами слуху, зору і т.д. найчастіше буде діагноз «інша розумова відсталість». До переходу на МКБ-10 виділяли три види інтелектуальної недорозвиненості:

  • Дебільність, відповідну легкого ступеня.
  • Імбецильність - аналог помірною та важкою.
  • Идиотию, яка визначалася в тому ж ключі, що і глибокий ступінь розумової відсталості.

Особливості

малюкПричини розумової відсталості можна розділити на спадкові і середовищні. Велике значення мають зміни в кількості і структурі хромосомного набору. Їх провокують такі чинники, як старіння, токсичні речовини, порушення метаболізму і радіація.

Особливу увагу варто приділити середовищні фактори, що діють на організм дитини до його народження через матір. До них відносяться:

  • Внутрішньоутробні інфекції.
  • Гіпоксія.
  • Ліки (антибіотики, сульфамінаміди, барбітурати, нейролептики).
  • Психоактивні речовини.
  • Імунологічна несумісність.
  • Травми при пологах.

Після народження дитини теж існують чинники, що призводять до розумової відсталості. Серед них найчастіше з підвищеним ризиком її розвитку називають:

  • Нейроінфекції.
  • Черепно-мозкові травми.
  • Різні захворювання, які протікають з зневодненням і порушенням харчування тканин і органів.
  • Інтоксикації.

Імовірно, на розвиток розлади мислення може вплинути дефіцит сенсорної стимуляції в самому початку життя дитини, брак спілкування зі значимими дорослими. Втім, три чверті випадків пов'язують з ушкодженнями мозку дитини ще до пологів.

Основні симптоми розумової відсталості пов'язані з недорозвиненістю інтелектуальної сфери. Критерії розумової відсталості, по МКБ-10:

  • Порушення здібностей (мова, моторика, увага, пам'ять).
  • Нездатність адаптуватися до соціальних умов.
  • IQ нижче норми, за умови що вимір коефіцієнта інтелектуального розвитку проводилося з урахуванням культурних особливостей.

дітиПоняття розумової відсталості увійшло в сучасну науку не так давно, але саме явище відомо протягом всієї людської історії. Вроджена розумова відсталість і придбане слабоумство відрізняються тим, що в першому випадку інтелект не досягає нормального розвитку, у другому ж інтелект, досягнувши норми на якомусь етапі, починає знижуватися.

Рекомендуємо: Дитяча психологія

У дорослих без раніше діагностованих проблем з інтелектуальним розвитком зниження інтелекту носить назву деменції. Вроджену розумову відсталість характеризує перш за все раннє виявлення; придбане слабоумство, навпаки, найчастіше діагностується в літньому віці.

Аутизм і розумова відсталість мають ряд схожих рис, але їх також варто відрізняти, так як методи лікування різні. Кореневе відміну: аутисти показують нерівне розвиток, а діти з розумовою відсталістю, за визначенням, мають затримку у всіх сферах відразу.

прояви

Розумова відсталість у дітей найбільш явно простежується в експериментах по класифікації предметів. Особливості дітей з розумовою відсталістю пояснюються аномаліями розвитку головного мозку. Ознаки розумової відсталості у дітей:

  • Особливості мислення: утруднені процеси узагальнення та абстрактного мислення. Розумова відсталість пов'язана, стосовно пізнавальної діяльності, з переважанням встановлення приватних, конкретних зв'язків, вирізана здатність до абстрактним роздумів.
  • Труднощі із зосередженням уваги, діти легко відволікаються.
  • Сприйняття бідне.
  • Нові знання засвоюються повільніше, потрібно безліч повторень, щоб закріпити знання.
  • У більшості випадків значно страждає смислова пам'ять, а механічна може бути досить добре розвинена. Це легко помітити при читанні текстів, дитина не може передати своїми словами зміст прочитаного тексту.
  • Проблеми з розвитком мови. Недорозвинення мовних здібностей залежить від ступеня. В цілому мова бідна, маловиразна, фрази короткі, слова часто вживаються не за змістом. Недорікуватість може ліквідуватися з часом, але часу буде потрібно більше, в порівнянні зі здоровими дітьми.
  • Емоційна сфера відрізняється простотою, нездатністю контролювати прояви емоцій, малої дифференцированностью. Часто допитливість відсутня, заміною їй виступає цікавість.
  • Воля тим менше проявлена, чим сильніше інтелектуальний дефект.

Боротьба за нормальне життя

Лікування розумової відсталості здійснюється як за допомогою психолого-педагогічної корекції, так і медикаментозно. В останньому випадку активно використовують ноотропи, до того ж робота з причинами захворювання на ранніх стадіях може запобігти психічне недорозвинення.

дівчина з котикомНаприклад, якщо порушений метаболізм амінокислот, звичайна дієта може значно знизити ризики розвитку інтелектуальної недостатності. Тому вчасно поставлений діагноз - запорука відсутності проблем або їх мінімізації.

З метою розвитку дітей з розумовою відсталістю ноотропи стали відігравати велику роль. Часто рекомендації лікарів включають не тільки ноотропний препарат, але і судинорозширювальний. Крім того, обов'язково включення в лікування прийому вітамінів групи В, які сприяють поліпшенню метаболічних процесів у центральній нервовій системі, що позитивно позначається на перебігу розумової відсталості.

Рекомендуємо: Когнітивний розвиток - це

Причини виникнення розумової відсталості і супутні фактори впливають на процес лікування. В останні роки, а то й допомагають лікарські препарати, для лікування важкої і глибокої стадії пропонують використовувати хірургічне втручання. До нього відноситься пересадка ембріональної тканини або стовбурових клітин в деякі ділянки мозку.

чоловікРозібравшись з тим, що таке розумова відсталість, можна заглибитися в питання розвитку та навчання дітей з цим діагнозом. Психолого-педагогічна корекція для таких дітей - можливість вести повноцінне життя і відчувати себе членами суспільства.

Дитяча розумова відсталість легкого та помірного ступеня за умови роботи з проблемою піддається значного коректування. Особливості розвитку людей з інтелектуальними порушеннями диктують свої правила в навчанні. Виховання дітей та їх навчання має вестися з оглядкою на затримку розвитку інтелекту і адаптивних навичок, потрібно формувати базові навички і вміння для того, щоб дитина змогла йти далі:

  • Тренування короткочасної пам'яті.
  • Навчання дітей зв'язування інформації в смислові блоки.
  • Тренування на визначення головних і другорядних елементів.
  • Навчені переносити виявлені методи в інший контекст.
  • Робота з дитиною щодо адаптивного поведінки (соціальні норми; навички, необхідні в повсякденному житті, і інше).
  • Навчання навичкам самовизначення.

Навчання дітей з розумовою відсталістю варто проводити в ігровій формі, так як в основному у них переважає мимовільне увагу. Ігри для дітей з розумовою відсталістю повинні відповідати кільком критеріям:

  • Навчання раціональним прийомам запам'ятовування.
  • Емоційність, заохочення успіху, створення спрямованості на включення в діяльність.
  • Ігрова мета може бути досягнута тільки при засвоєнні необхідного матеріалу.
  • Організація ігор повинна сприяти розвитку самостійності.
  • Велика кількість повторень.
  • Розвиток співпраці з дорослими і однолітками.
  • Формування пошукової активності, відхід від простого перебору варіантів.

Психологія осіб з розумовою відсталістю вимагає від нас ретельного підходу до навчання та інтеграції людей з цим захворюванням в суспільство. На нас лягає відповідальність, як вони будуть себе відчувати емоційно, чи зможуть внести посильний вклад, чи відкриється для них багатство світу. Автор: Катерина Волкова