Загальна характеристика психології як науки завжди особливу увагу приділяє структурі цієї дисципліни. Тож не дивно, адже сучасна психологія - це дуже розгалужена наука.
Диференціальна психологія вивчає психічні відмінності, вікова - особливості психіки, які диктуються віком, соціальна - психічні риси представників тих чи інших суспільних груп ... Перераховувати галузі можна довго. А ще ж є прикладні напрямки - психологія праці, спорту, військова ...
Але всього цього не було б без основи основ, фундаменту, бази, коренів того дерева, яке потім дає життя безлічі гілок і гілочок, - загальної психології.
Предмет, структура
Загальна психологія - як і випливає з її назви - це наука, що вивчає найбільш загальні закономірності роботи психіки, яка об'єднує психологічні знання, що визначає найважливіші поняття і методи дослідження. Отже, предмет загальної психології - це психіка, тобто здатність мозку відображати явища і події зовнішнього світу. Причому потрібно враховувати, що явища ці об'єктивні, а відображення їх, навпаки, суб'єктивно.
Здавалося б, як просто! Предмет науки позначається гранично коротко, всього-то одним словом. Однак простота ця оманлива. Якщо повністю називати те, що вивчає психологія, знадобиться не один абзац тексту.
Психіка проявляє себе в трьох формах: психічні процеси, стани і властивості. Вони перераховані по зростанню стійкості.
- Процеси - найдинамічніші явища психіки. Вони мають початок, розвиваються і закінчуються, а проявляються у вигляді реакції.
- Стану більш стійкі. Це висока або низька активність психіки в даний момент часу. Станом може бути сон або, навпаки, неспання, а також гіпноз. Сюди ж віднесемо зосередженість, неуважність, апатичність, натхнення і так далі.
- Властивості стабільні. Цю групу складають характер, темперамент, система мотивацій і так далі.
Психічні процеси прийнято розділяти на три сфери: пізнавальну, емоційну і вольову. До першої відносяться, скажімо, відчуття, сприйняття, мова. До другої, звичайно ж, почуття і переживання. Нарешті, третю складають вольові зусилля, виконання рішень.
Цікаво, що це фундаментальне поділ на процеси, стани і властивості психіки може розглядатися не тільки як предмет, але і як структура загальної психології. За таким принципом будуються і підручники з цієї дисципліни. Спочатку вивчаються предмет і завдання загальної психології, потім - її історія, методи. А потім окремо - розділи. Процеси і властивості при цьому вивчаються детально, а ось станів рідко присвячуються самостійні глави.
Імена, категорії, методи
Якби загальну психологію потрібно було охарактеризувати максимально стисло, буквально в декількох словах, то зробити це можна було досить просто. Досить назвати основні поняття загальної психології, її методи дослідження та найбільш видатних діячів.
Найважливіші поняття ми, власне кажучи, вже назвали, коли говорили про предмет вивчення дисципліни. Крім того, загальна психологія немислима без понять «мислення», «свідомість», «особистість», «діяльність», «уява». Для кожного з них існують десятки визначень, і кожному можна присвятити не просто окрему наукову статтю, а й цілі томи спеціальної літератури.
Сучасна психологія як наука не відбулася б без тих людей, які внесли особливо великий внесок в її розвиток. Якщо згадувати фахівців, яким вітчизняна загальна психологія зобов'язана найбільше, то першим на розум, звичайно ж, прийде Сергій Леонідович Рубінштейн. Його фундаментальна праця «Основи загальної психології», вперше виданий ще в 1940 році, до цих пір не втратив актуальності і до цього дня використовується при навчанні психологів.
В одному ряду з ним стоять Олексій Миколайович Леонтьєв, Лев Семенович Виготський, Борис Герасимович Ананьєв ...
Серед сучасних дослідників виділяється ім'я Юлії Борисівни Гіппенрейтер. Вона відома не тільки своєю науковою роботою, а й активною популяризацією психологічних знань.
Які способи використовують психологи, щоб вивчити свій предмет? Або, якщо сформулювати питання більш суворим, науковою мовою, - які методи загальної психології? Основних всього два: спостереження і експеримент, але кожен, в свою чергу, дробиться на безліч підвидів. Головна відмінність одного основного виду від іншого - втручання або невтручання дослідника в те, що він вивчає.
Як нескладно здогадатися, при спостереженні дійсність ніяк вченим не змінюється, він фіксує її в точності таким, яким воно є. Але це аж ніяк не просто реєстрація тих чи інших фактів! Важливо правильно пояснити їх причини і слідства, розпізнати обумовленість середовищем, вихованням або внутрішніми факторами - специфікою роботи нервової системи.
Рекомендуємо: Поняття особистості в психології
В ході експерименту створюються особливі умови, в яких в потрібному дослідникові ракурсі постає певна властивість, стан або процес психіки. Експеримент може проводитися в спеціально обладнаній лабораторії (тоді його так і називають - лабораторний) або в звичній для випробуваного середовищі (природний експеримент).
Крім того, психологи користуються і багатьма іншими методами, що допомагають «добрати» відсутні відомості про предмет дослідження. Наприклад, метод вивчення продуктів діяльності - «непряме спостереження», як іноді кажуть про нього фахівці. Адже, застосовуючи цей спосіб, вчений взаємодіє ні з самою людиною, а з тим, що він створив: малюнками, кресленнями, текстами. Так навіть будинок, побудований дитиною з кубиків, теж може служити матеріалом для психологічного аналізу! Адже це теж продукт діяльності - ігровий.
Крім цього застосовуються бесіда, анкетування, опитування і, зрозуміло, всім відомі психологічні тести. Тільки це не ті тести, які ми щодня бачимо в Інтернеті, а спеціально складені професіоналами опитувальники зі складними процедурами оцінки та інтерпретації відповідей.
А навіщо вона
Курс «Введення в загальну психологію» обов'язково вивчають студенти всіх спеціальностей, прямо або побічно пов'язаних з психологічною наукою. Адже саме цей фундаментальний розділ дає відомості, без яких неможливо буде поглиблене вивчення якоїсь галузі психології, якщо мова йде про майбутніх фахівцях в конкретній галузі науки.
А якщо ми говоримо про якийсь суміжній спеціальності, як раз побічно відноситься до психології, - наприклад, про соціальну роботу? В цьому випадку, керуючись тими базовими, загальними знаннями, які вони отримали в даному курсі, майбутні соцпрацівники зможуть набагато ефективніше вибудовувати свої відносини з клієнтами.
Рекомендуємо: Що вивчає медична психологія?
І це принесе подвійну користь: по-перше, фахівці вбережуть себе від зайвих переживань, а по-друге, глибше вникнуть в проблему того, хто до них звернувся. Психологія взагалі вкрай важлива для тих, хто обрав професію, які передбачають тісне спілкування з людьми, особливо з «важкими», які вимагають особливого підходу групами (наприклад, зовсім маленькими дітьми або, навпаки, літніми людьми, людьми з особливостями розвитку).
«Ну добре, - скаже хтось із читачів. - Фахівцям, зрозуміло, потрібно все це знати. А звичайним людям навіщо? »Звичайним людям глибоко вникати, може, й нема чого, але ось в цілому загальна психологія, хоча б дві-три книги по ній, будуть корисні кожному, незалежно від його професії та освіти. Так, фахівець і неспеціаліст будуть засвоювати інформацію в такій літературі на різних рівнях, але і той і інший зможуть почерпнути для себе щось цінне.
Чому люди чинять так чи інакше? Що насправді відчуває співрозмовник, про що мовчить близька людина? Що саме приваблює або відштовхує в певній особистості? Погодьтеся, такі або подібні питання ми задаємо собі чи не кожен день. Відповіді на них містяться в книгах по психології. Трохи часу - і за всієї, на перший погляд, надзвичайно складною і заплутаною теорією психології поступово проступить розуміння способу мислення і дій людей.
І може бути, почавши з популярних або адаптованих видань, ви так захопитеся, що і «Основи загальної психології» Рубінштейна здадуться найцікавішою книгою на світлі. Автор: Євгенія Безсонова