В останні кілька років все частіше батьки віддають перевагу урокам раннього розвитку за методикою, яку колись запропонувала Марія Монтессорі.
Це унікальна програма навчання дітей дошкільного віку, яка допомагає прищепити їм самостійність і з ранніх років розкрити їх творчий потенціал. І саме про те, що являє собою методика Марії Монтессорі, як вона допомагає вихованню та розвитку дітей, читайте в цій публікації.
Цікава історія
Перш ніж приступати до пояснень, варто розповісти трохи про засновниці даної програми. Монтессорі - це не просто педагогічна система. Це названа в честь своєї засновниці - знаменитого лікаря і педагога з Італії Марії Монтессорі - систематизована схема прийомів для отримання дітьми певних навичок, умінь і знань.
Спочатку запропонувала спеціальну методику навчання дітей з відхиленнями у розвитку, Марія Монтессорі навіть не могла уявити, що через кілька десятків років її програма буде такою популярною навіть серед батьків «безпроблемних» діток.
Марія - перша в Італії жінка, якій вдалося освоїти професію лікаря. Проявивши наполегливість і продемонструвавши хороші можливості в науках, вона змогла подолати соціальну нерівність і вступити в спеціалізовану школу з технічним напрямком «для хлопчиків».
Рухаючись цілеспрямовано до своєї мети, Марія після школи зуміла вступити на факультет медицини Римського університету і в 1896 році захистити дисертацію з психіатрії. Так вперше за всю історію Італії ряди медиків поповнила дівчина-лікар Марія Монтессорі.
Вона загорілася ідеєю допомогти дітям з відхиленнями пристосуватися до подальшого життя в соціумі ще за часів студентства. Ретельно вивчивши спеціалізовану літературу, Марія почала активно практикувати роботу з випускниками молодшої школи, у яких спостерігалися обмежені можливості. Дивно, але така техніка підготовки дозволила учням Марії продемонстрували чудові показники.
Надалі, пожертвувавши вихованням власного сина і віддавши його в прийомну сім'ю, Марія заглиблюється у вивчення проблем особливих дітей, одночасно працюючи в школі. Тривалий час вона проводить експерименти і дослідження в області розвитку хлопців з обмеженими здібностями. І, будучи вже завідуючої кафедрою в тому ж університеті, в 1907 р Марія Монтессорі відкриває приватна установа «Будинок дитини».
Всі інші роки свого життя Марія присвячує втіленню ідеї про введення нових педагогічних прийомів і реалізації особливого виховного проекту для дітей, що мають відхилення у розвитку. Детальніше ознайомитися з біографією першої жінки-лікаря в Італії пропонує Вікіпедія, а ми розповімо про те, що таке методика Монтессорі, які її основні принципи і цілі.
Рекомендуємо: Казкотерапія - це
Займатися організацією гуманітарної діяльності після смерті Марії став її син Маріо, який передав згодом справу свого спадкоємиці, дочки Ренільде. Саме завдяки її діяльності педагогічні основи роботи з особливими дітьми набули поширення в Росії. Також існує Міжнародна асоціація Марії Монтессорі (AMI), яка проводить навчання та підготовку педагогів з різних країн.
Отже, що таке Монтессорі? Спочатку це унікальне філософський напрямок, основою якого є довіра до дитини. Але також це авторська методика з особливими прийомами, що дозволяють дітям освоювати навички саморозвитку.
Педагогіка Марії Монтессорі будується на тому, щоб дитина з відхиленнями міг здійснювати свою діяльність самостійно, без примусу з боку дорослих. Завданням педагогів і батьків, які практикують такі методи виховання, вважається надання допомоги дітям.
При цьому дорослі не мають права втручатися в процес навчання дитини, але повинні допомагати у відповідь на його прохання. Програма Монтессорі виключає тиск на дитину і примушення його до прийняття конкретного рішення.
Рекомендуємо: Що таке зона розвитку?
Концепцію даного напрямку допомогли визначити відразу кілька ідей Монтессорі. В ході своєї практики вона прийшла до висновку, що:
- Кожна дитина унікальний, і вже з перших днів життя його потрібно вважати повноцінною особистістю.
- Прагнення розвиватися і здійснювати корисну діяльність в кожному індивідуумі закладено природою.
- Батьки і вчителі повинні допомагати дитині в розкритті її здібностей, але не бути при цьому зразком для наслідування.
- Дорослі повинні стимулювати його до проявів самостійності.
- Рано чи пізно кожна дитина проявляє ініціативу.
У чому криється суть вчення
Головний девіз цієї унікальної авторської техніки: «Допоможи дитині зробити самостійно». Цей слоган можна інтерпретувати так, що дитині для здійснення діяльності потрібні індивідуальний підхід і максимальна свобода.
Особливим дітям Монтессорі-терапія допомагає тим, що дозволяє досягати високих результатів саморозвитку, розкриваючись як особистість. Цьому сприяє спеціальна програма Монтессорі, що виключає порівняння між учасниками в процесі навчання, а також будь-які варіації покарань, заохочень, примусів.
Система Марії Монтессорі своєю основою вважає надання допомоги дітям, які прагнуть стати швидше дорослими, адже досягти такої мети у них вийде, тільки набуваючи досвіду і опановуючи новими навичками. І педагогам (вихователям) потрібно створити умови, максимально сприяють цьому.
На початку занять, які практикує педагогічна система Монтессорі, дитина здійснює найперший і найбільш важливий самостійний вибір - визначення напряму, по якому буде проходити навчання. Тільки розраховуючи на власні можливості, він зможе визначити, що йому буде потрібно для придбання навички (які методи, предмети, скільки часу). Монтессорі-терапія спирається на те, що у дитини є всі доступні засоби, що дозволяють йому стати самостійним.
Рекомендуємо: Наука педологія
Основними принципами системи Монтессорі є положення:
- Самостійність вибору дитини без участі дорослих.
- Навколишнє середовище має надавати дітям можливість розвиватися.
- Педагоги і вихователі можуть втручатися в процес навчання тільки на прохання дитини.
Як можна зрозуміти, Монтессорі - методика раннього розвитку малюків. Завдяки такій системі вони можуть освоювати нові навички, удосконалюючи певну область сприйняття. Кожна існуюча школа Монтессорі здійснює свою діяльність відразу в декількох напрямках:
- Сенсорне. За допомогою всіляких засобів діти тренують свої почуття, формуючи власні поняття про особливості навколишніх їх предметів.
- Мовне. Для активації мозкової діяльності, що стимулює розвиток мовних центрів, використовуються методи поліпшення дрібної моторики дитини.
- Практичне. Придбання навичок у міру освоєння нового матеріалу - важлива складова методики Монтессорі.
- Математичне. Дане авторське вчення акцентує увагу також на розвитку обчислювальних можливостей індивіда.
- Загальні поняття. Для повноцінного розвитку малюка його знайомлять з загальноприйнятими поняттями, що дозволяють отримати всі необхідні для перебування в соціумі знання (вага, висота, глибина і т.д.).
Яким чином відбувається навчання дітей
Перш ніж почати практикувати метод Монтессорі, важливо ознайомитися з азами організації процесу навчання. Справа в тому, що для кожної вікової категорії Монтессорі-терапія має особливі рекомендації. Основним критерієм при цьому, як ви вже зрозуміли, є вік дитини, адже умовно його розвиток відбувається в три етапи:
1. Початковий (з моменту народження до 6 років). Протягом цього періоду закладаються основні здатності індивіда.
2. Етап розвитку з 6 до 12 років, протягом якого у дитини активно розвиваються природні здібності.
3. Підлітковий етап. Для дитини старше 12 років цей період - це стадія вдосконалення наявних навичок і придбання нових.
Щоб знання, які надає Монтессорі-педагогіка, сприймалися дитиною легко і при цьому засвоювалися, потрібно приділяти особливу увагу подачі матеріалу в сензитивний період становлення особистості. Обмежені часові проміжки дозволяють визначати ступінь сприйняття індивідом певного виду діяльності.
- Так, наприклад, I сензитивного фаза триває від народження до 6 років і відповідає за мовні навички малюка.
- Наступна, II фаза - сенсорний розвиток. Період її дії також обмежується моментом народження і 6-річним віком.
- А ось з перших днів після народження і до 3 років дитина проживає III фазу - сприйняття порядку. Він навчається правилам гігієни, підтримання чистоти і іншими правилами життя.
- Чергова IV фаза бере початок в однорічному віці і закінчується приблизно в 4 роки. У цей час дитина починає активно рухатися, отримуючи новий досвід.
- І остання, V фаза (від 2,5 до 6 років) - стадія знайомства з соціумом, коли індивід переймає норми спілкування і поведінки, необхідні для адаптації в різних соціальних колах і спільнотах.
У центрах, провідних навчання за технологією Монтессорі, враховують всі подібні нюанси і дотримуються основних принципів авторської методики. Найчастіше це дитячі сади і школи, організація діяльності яких відповідають вимогам Міжнародної асоціації AMI.
Сад Монтессорі є установи для дітей різного віку. У них є приміщення з відповідною зростанню малюків меблями, там постійно панує порядок, і діти повинні його підтримувати, повертаючи на місце предмети після гри.
Монтессорі-сади відрізняються своєю спокійною атмосферою, адже в них діти не плачуть і не лаються, а більш старші учасники виховного процесу допомагають своїм молодшим «соратникам». За всім цим спостерігає наставник, готовий підказати або надати допомогу в разі потреби.
Школи практикують метод Марії Монтессорі в дещо іншій інтерпретації, з огляду на особливості вікової категорії учасників. Основною відмінністю цих профільних навчальних закладів є відсутність парт і чіткого графіка занять.
Рекомендуємо: Розумова відсталість - це
Для дітей організовані спеціальні зони розвитку (мовна, математична, практична, сенсорна, космічна), яку кожна дитина може вибрати і освоїти самостійно. В процесі навчання заняття проводяться на стільцях або на килимках, завдяки чому учасники шкіл відчувають себе комфортно і можуть краще засвоювати матеріал.
Навчання в домашніх умовах
Тим, хто не має можливості відвідувати спеціалізовані установи, можна влаштувати своєму чаду школу Монтессорі будинку. Варто зазначити, що ранній розвиток Монтессорі в домашніх умовах організувати досить просто.
Для цього батькам потрібно купувати іграшки, здатні активізувати потреба дитини в саморозвитку. Перевагу при цьому слід віддавати речам з природної сировини, які були б цікаві малюкові:
- Дощечки з рельєфними символами.
- Рамки-шнурівки різної тематики.
- Вежі й піраміди, що дозволяють проводити порівняння.
- Таблички з квітами, геометричними формами.
- Головоломки у вигляді картинок, об'ємних фігурок і багато іншого.
Організовуючи домашнє навчання за принципом Монтессорі своїми руками, не варто забувати про основні правила програми (чистота і порядок в кімнаті, підібрана відповідно до віку дитини меблі, його власні знаряддя праці для надання допомоги, доступне розташування іграшок, які могли б його зацікавити).
Використовуючи методи Монтессорі будинку, важливо пам'ятати про головну передумову системи: у дитини має бути бажання досліджувати і пізнавати навколишній світ. Тому потрібно створити умови, в яких малюк зміг би розкрити свій потенціал і проявив би ініціативу до саморозвитку. Автор: Олена Суворова