Сьогодні: 21.05.2024

Стереотип - що це таке

668

дівчина біля дзеркалаЯк часто ми оцінюємо людей по їх приналежності до підлоги, вважаємо, що підлітки не можуть судити про життя, а люди з різних культур все як один мають певні особливості?

При цьому з'ясовується, що німець - не обов'язково педант, блондинка може виявитися доктором наук, а сімнадцятирічний юнак іноді має більше знань, ніж тридцятип'ятирічний чоловік. Тільки стереотипи від цього не зникають, така їхня природа - зустрівши виняток, людина його відкидає, а підтвердження, навпаки, складує, тим самим зміцнюючи стереотипне уявлення. Що таке стереотип і навіщо нам стільки упереджень щодо різних груп людей?

Стереотипом в соціальній психології називають фіксоване, узагальнене переконання про конкретній групі або класі людей, як правило, забарвлене емоціями, хоча бувають і нейтральні. Значення слова «стереотип» в перекладі з давньогрецької - «об'ємний відбиток». Раніше слово використовували для позначення монолітних друкованих форм.

Існують і інші варіанти використання слова, подібні за первісним змістом. На думку Павлова і його послідовників, динамічний стереотип - складна система умовних і безумовних рефлексів, яка утворюється завдяки впливу повторюваного комплексу подразників. А в психіатрії слово «стереотип» означає, що відхиляється від норми поведінку при розладах інтелектуальної діяльності - це складні або прості дії і фрази, які безглуздо повторюються.

Історія і основні моменти

дівчина в короніПоняття стереотип, в тому вигляді, в якому ми його тепер використовуємо, ввів Ліпман в 1922 році. Саме з цього моменту починається історія вивчення в соціальній психології стереотипів сучасного суспільства. Зараз майже всі знають, яке стереотипи мають значення і як сильно вони поширені, але не всі здогадуються про їх переносному вплив на людей.

Причини виникнення стереотипів лежать в соціальному навчанні. Групові норми, погляди близьких, ЗМІ, анекдоти, розповіді, а іноді і реальний досвід знаходяться в основі їх вкорінення і розвитку. Нам повідомляють багато інформації про світ, перш ніж ми отримаємо можливість з ним самі познайомитися. Тому Ліпман стверджує, що ми спочатку знаємо, а потім спостерігаємо.

Функції стереотипів різноманітні. Ось деякі з них, що заслужили особливу увагу вчених:

  • Здійснювати контроль соціальної поведінки (звички, відносини з батьками, членами сім'ї, людьми похилого віку та дітьми, традиції, звичаї, віросповідання і багато іншого).
  • Надавати допомогу в ідентифікації себе з групою або відмову від приналежності до якоїсь групи.
  • Спрощувати сприйняття і мислення (економія ресурсів).

Поведінкові стереотипи живучі, виникають спонтанно, і їх вкрай важко викорінити. Навіть результати тестів на наявність упереджень тих людей, які, як вони стверджують, що не дотримуються стереотипів, показують, що несвідомо вони все ж їх розділяють.

На питання, які бувають стереотипи, висловлювалися багато психологів. Почебут звертає увагу на наступні види стереотипів: сприйняття, тлумачення поведінки і самого поведінки. Можна також виділити расові чи етнонаціональні, соціально-статусні, рольові, естетичні (наприклад, оцінка особистості по «красі» людини), вербально-поведінкові, гендерні та вікові стереотипи.

недоліки

Стереотипи поведінки і мислення стали однією з провідних тем у соціальній психології. Ключовим недоліком стереотипів є ігнорування відмінностей між конкретними людьми. На їх основі може виникати дискримінація. На думку Почебут, упередження і забобони - стереотипи помилкової інтерпретації поведінки, а дискримінація - стійкий стереотип поведінки, заснований на упередженнях і забобонах.

чоловік з ручкоюБільшість стереотипів говорять про негативні риси. Втім, є приклади і позитивних: про добродушність повних людей, про акуратність і дисциплінованості військових і т. Д.

Позитивна стереотипізація може бути нітрохи не краще негативною. Красивих людей багато хто сприймає як добрих, приємних, розумних, цілеспрямованих (за результатами дослідження Міллера). Так само оцінюють і їх досягнення, здібності.

Рекомендуємо: Що таке автентичність?

Реан наводить приклад експерименту, в якому викладачі повинні були оцінити студентів у приватних справах. До одним справах додавалася фотографія симпатичного і серйозного молодого чоловіка, до інших - юнаки малопривабливого і фатоватого того ж віку.

Сіль була в тому, що особиста справа було всього одне. І в тому, і в іншому випадку і у всіх викладачів. Але характеристики, які були дані в особистій справі, докорінно відрізнялися. Ті викладачі, що бачили справу з симпатичною молодою людиною, оцінювали студента позитивно; друга фотографія вела до негативних характеристиках.

Коли ви наймаєте когось на роботу або говорите про професійні якості колеги, чи точно ви впевнені, що не дивитеся в першу чергу на зовнішність? Можливо, той, хто сприймається еталоном працьовитості, симпатичний ледар?

Дамоклів меч: загроза підтвердження забобонів

Небезпека стереотипів не обмежується тим, що ми ставимося до людей з упередженням. Крім цього вони можуть істотно шкодити розвитку особистості і її самосвідомості, додавати до дій людини тривожність і очікування провалу, в цілому негативно впливати на продуктивність. Навіть якщо людина не вірить в те, що йому, як представнику конкретної групи, приписує стереотипне мислення, він все одно відчуває вплив стереотипів, навіть коли просто знає про них.

весільне фотоОстаннє твердження було доведено цілим рядом експериментів, після чого саме явище стало називатися «стереотипної загрозою». Стереотипна загроза - це феномен, що відображає вплив стереотипів на навчання і рівень досягнень. Як же він діє?

Людина чує або знає про те, що його сприймають як представника групи; якщо соціальні переконання щодо цієї групи негативні, то людина починає тривожитися, як би своїми діями не підтвердити думку суспільства. За результатами тестів у людей в стані загрози підтвердження стереотипу збільшується артеріальний тиск і частота серцевих скорочень, підвищується рівень кортизолу.

Рекомендуємо: Розшифровка поняття: перцепція

Наприклад, гендерні стереотипи вказують на те, що у жінок менше здібностей до математики, ніж у чоловіків. Якщо дівчатам перед тим, як вони сядуть вирішувати завдання, пов'язані з математикою або логікою, нагадати поширені стереотипи про жінок, вони гірше впораються із завданнями, ніж ті дівчата, яких на ці думки не наводили.

Етнічні стереотипи надають таке ж негативний вплив, що було доведено Стилом і Аронс в 1995 році. Якщо при інформуванні про цілі дослідження темношкірим студентам повідомляли, що ця дія спрямована на вимір інтелекту, вони справлялися з ним гірше, ніж у випадках, коли просто вирішували завдання. Реан підкреслює, що саме етнонаціональні упередження найчастіше безпідставні і шкідливі, вони нічого не дають для розуміння людини.

дівчина пишеНегативні соціальні стереотипи і їх дію на продуктивність людей, які підпадають під їх вплив, активно досліджується. Так, виходячи з результатів 2007 року, отриманих Gupta і Bhawe, стереотипи про чоловіків і жінок впливали на жінок щодо підприємництва. Коли підприємництво було представлено в професіях, котрі вважаються нейтральними (придатних і для чоловіків, і для жінок), зацікавленість жінок зростала.

Рекомендуємо: Що значить: ригідність?

Стереотипи в суспільстві настільки поширені, що діти вже в першому класі знають своє місце, як показало дослідження, проведене в 2008 році Desert, Preaux і Jund. Діти з сімей з низьким соціально-економічним статусом показували різні результати в тестах на вимірювання інтелектуальних здібностей в залежності від того, чи повідомляли дітям при інструктажі про те, що їх будуть оцінювати. Навпаки, результати тестів дітей з сімей з високим соціальним статусом не залежали від змісту інструкцій.

Наслідки і боротьба

жінкиНаслідки переживання загрози численне підтверджені. Люди відмовляються від тих областей діяльності, які, згідно з забобонам, їм не підходять як представникам конкретних груп.

Кожен раз, переживаючи тривогу і отримуючи в результаті низькі результати, вони відсторонюються від цих видів діяльності. Більш того, у людей, часто стикаються з цим феноменом, зростає ймовірність депресії.

Рекомендуємо: Звичка - це

Як позбутися від стереотипів і їх згубного впливу? Допоможе вдумливе і відкрите спілкування з іншими людьми, хоча від укорінених упереджень позбавлятися доведеться дуже довго, поступово: дізнаючись людей, отримуючи досвід, не боячись його приймати, ми можемо наблизитися до кращого їх розуміння, і стереотипи вже не знадобляться.

Є кілька ефективних прийомів, які в сукупності знизять негативні наслідки феномена загрози стереотипу у людини:

  • Допомогти людині в переорієнтації уваги, ідентифікації з іншою групою.
  • Чи не згадувати про стереотипах, прибрати всі можливі посилання на них, атмосфера повинна бути в цілому нейтральною.
  • Відволікти увагу. Для того щоб негативні упередження менше діяли на людину, можна включити його в діяльність, де він на час зможе про них не турбуватися.
  • Розповісти про саме існування «стереотипної загрози».
  • Розвінчувати стереотипи і забобони шляхом апеляції до наукових джерел.
  • Наводити приклади, які спростовують забобони (дівчатам, що здають математичні тести, демонструють жінок, що досягли великих успіхів в математиці), усунути поділ на суто чоловічі і жіночі сфери діяльності.
  • Підкреслювати роль не групових, а індивідуальних особливостей, необхідних для успіху в обговорюваної діяльності. Особливо актуально це для вчителів і вихователів: гендерний стереотип часто призводить до відсутності мотивації у дівчаток або хлопчиків в сфері діяльності, яка маркована в суспільстві суто як «хлопчача» або «дівчача».
  • Пояснити, що кожна наша здатність може бути розвинена більше, а всьому, що ми поки не вміємо і не знаємо, можна навчитися, тим самим підвищуючи свої успіхи в будь-якій області діяльності.

Використовуючи стереотипи, ми спрощуємо соціальний світ. Стереотипи мислення або звички мислити шаблонно призводять до того, що ми не можемо творчо підходити до дійсності і сприймаємо лише загальні схеми, вишукуючи привід використовувати стереотипну реакцію. Відкритість новому, здатність прийняти і усвідомити свою помилку, не боятися зіткнення з невідомим - все це робить життя більш захоплюючий, а упередження слабкіше, і дозволяє спілкуватися з людьми, а не з нашими уявленнями про них. Автор: Катерина Волкова