Сьогодні: 22.12.2024

Свідомість: розшифровка поняття

472

силует дівчиниПротягом тисячоліть перед філософами, а пізніше і іншими дослідниками, стояли питання, що таке свідомість, де воно локалізоване, які функції виконує. У спробах дати відповіді на них люди розвивали своє розуміння людини і його ролі, прояснювалися багато закономірностей психічного життя людей, їх існування в світі.

Свідомість дозволяє нам мати внутрішню реальність, наповнену суб'єктивними переживаннями. Визначення свідомості, таким чином, можна сформулювати так: потік переживань особистості, який постійно є в наявності і виявляє себе. Свідомість в психології - найбільш високий рівень відображення навколишньої реальності в психіці суб'єкта.

Історія

До XIX століття люди представляли свідомість як певну нефізичну структуру, щось на зразок духу. Свідомість як вища форма психіки стало розглядатися лише після того, як люди відійшли від нематеріального уявлення.

Першою спробою зв'язати внутрішнє і зовнішнє (свідомість особистості і об'єктивну реальність) була френологія, яка хоча і є псевдонаукою, допомогла вченим повернутися до вивчення цього феномена як біологічного явища. Мова про спеціалізацію зон, що відповідають за ті чи інші властивості свідомості (свідомість, акцентування на значущих характеристиках об'єктів), тепер розвивається когнітивної нейропсихології, правда, її цікавить будова не черепа, як у випадку з френологіей, а саме мозку, і це має великі перспективи .

Потім виникла психофізика, яка зайнялася кількісними вимірами і складанням теорії. Основи цього напрямку заклав Фехнер, він вивчав реакції на стимули - зокрема, інтенсивність подразника і пов'язані з цим відчуття.

дівчинаДалі спроби об'єктивної оцінки даного явища ставали все більш і більш цілеспрямованими і дають багатий матеріал. Наступним дослідником, який вніс великий внесок в науку про свідомість, став Вундт, батько експериментальної психології.

Він вивчав відчуття і інші ментальні явища, що належать до сфери усвідомлюваного досвіду. Розглядав його як поле емпіричних елементів, які перетворюються в складне внутрішній зміст. Поле, на думку дослідника, поділяється на центр і периферію, при цьому в центрі структури крупніше, чіткіше.

Послідовник Вундта Тітченер представляв свідомий досвід як зліпок ментальних процесів в конкретний момент. При цьому він шукав найбільш прості ментальні елементи, завдяки яким можна було б описати структуру повністю.

Рекомендуємо: Підсвідомість - це

Вищезазначені погляди критикував Джеймс. Він розглядав свідомість як динамічний потік переживань. На його думку, образи облямовані безліччю зв'язків, і значення цих образів залежить від ореолу - того, що їх оточує, а стану потоку переживань виявляються при інтроспективне спостереженні.

дівчинаЩось подібне з поглядами Джеймса відбилося на протязі гештальт-психології. Цією школою відстоювалася цілісність свідомого досвіду, стверджувалося, що кожне одиничне відчуття набуває свій сенс в контексті. Гештальт-психологи пов'язували об'єкт, який сприймає людина, з певним фізіологічним процесом в мозку, а не об'єкт і реально сприйняту фізичну структуру поза людиною. Вони також вважали психологію наукою про свідоме досвіді, яка повинна займатися його зв'язком з мозком.

На противагу цьому думку, біхевіористи вважали, що свідомість не може бути об'єктом вивчення, так як недоступно для прямого спостереження. У центр вивчення вони поставили поведінку, а точніше, стимул-реактивні зв'язку, відсунувши на задній план внутрішній досвід.

З іншого боку, в контексті психіатрії та клінічної психології вивчалися психіка і свідомість, а конкретно - порушення і змінені стани свідомості. Психоаналіз виділив свідомість і підсвідомість людини. Психоаналітики розглядали усвідомлений досвід як острів, що знаходиться в океані несвідомого.

чоловікУ нього потрапляє лише те, що вийшло з несвідомого, пройшло цензуру, решта ж осідає в несвідомому і керує життям людини. Сама людина пізнати його не може, тільки сторонній спостерігач розшифровує зміст несвідомого з поведінки, снам, асоціаціями та ін. Свідомість же, по Фрейду, є тільки реєструючий відбувається механізм, який легко поглинають архаїчні форми (масову свідомість).

Рекомендуємо: Поняття несвідомого в психології

Отже, два останніх розглянутих напрямки начисто заперечували важливу роль усвідомленого досвіду і не прагнули до його вивчення. Це тривало досить довго, приблизно до 70-х років XX століття.

Але завдяки експериментам, які показували активність мозку під час певних станів свідомості, а також несвідому і свідому обробку інформації, питання про суб'єктивному досвіді знову став займати уми вчених. Таким чином, до кінця XX століття почала формуватися психологія свідомості, тісно пов'язана з когнітивної нейробіологією.

погляди

Філософія підняла питання душі і тіла, матеріального і ментального, вона вивчала душу, розум і суб'єктивний досвід, а також зв'язок його з матеріальним світом. Короткий опис декількох цікавих теорій, сформульованих в процесі полеміки:

дівчина1. Найбільш вражаючою є теорія елімінатівістов. Відповідно до неї, суб'єктивний досвід зовсім не обов'язково взагалі присутній. Ми самі придумуємо свій світ, і кожен має свою психологічну реальність. Автори цієї концепції пропонують покладатися на нейронауку, яка, в обхід свідомого, повністю опише роботу мозку і його управління нашими діями.

Поняття свідомості надто розмито, на їхню думку. Спостерігач зауважує лише активність мозку і поведінку, з іншого боку. Свідомий досвід існує як суб'єктивний феномен, нехай спостерігач його і не бачить, але сама людина в ньому впевнений. Погляди елімінатівізма активно критикуються, і більш визнаною є теорія редуктивного матеріалізму.

2. Так званий редуктивного матеріалізм вважає, що мозок = свідомий досвід, нейронна активність = суб'єктивні переживання. По суті, він заперечує існування окремого психологічного рівня.

3. Великі перспективи вчені бачать у Емерджентні матеріалізму, який постулює думку про те, що свідомий досвід є новий рівень реальності, що виникає в результаті складної організації безлічі підсистем. Ревонсуо порівнює усвідомлений потік переживань з іншим, теж емерджентним явищем - життям. Довгий час життя вважалася чимось відмінним від звичайного фізичного світу, але по ходу розвитку науки стало зрозуміло, що нічого нефізичного не потрібно для пояснення життя.

равликПоходження свідомості пов'язане із зародженням суспільства, тобто становлення його можна віднести приблизно до останніх десяти тисячам років існування. Судячи з усього, головну роль у зародженні свідомості зіграла спільна діяльність людей. Складно сказати, які в точності процеси послужили каталізатором для його виникнення.

Рекомендуємо: Вищі психічні функції

Можливо, необхідність організації спільної праці з встановленням конкретної мети. Деякі дослідники вважають, що воно виникає в момент появи уяви. Індивідуальне, на думку інших вчених, почало формуватися три тисячі років тому, а до цього людина жила в психоделічної реальності, де його поведінкою управляли галюцинації (звідси міфи і легенди про богів та ін.).

Походження і сутність свідомості, таким чином, до сих пір неясні. Це одна з найпривабливіших і таємних областей психології. Відкриття природи усвідомленого потоку переживань можливо лише з розвитком нейронаук.

теорія

Як би ми не розглядали і з яких позицій будь-якого відношення, завжди поруч свідомість і самосвідомість. Без рефлексії неможливо було б виявити і свідомість. Можна виділити і інші характеристики свідомості.

  • Усвідомлення себе суб'єктом.
  • Цілепокладання (уяву, контроль над поведінкою, управління собою).
  • Вживання слів-понять.
  • Пізнавальні процеси і оцінне ставлення.

Мова і свідомість пов'язані найтіснішим чином, друге не існує без мови у вищих формах, так як завдяки їй формується система значень і смислів. Словесна і образна - основні форми свідомості.

Рівні свідомості людини укладаються в схему: усвідомлення окремішності світу (своєї індивідуальності, незалежності від світу), розвиток рефлексії. Залежно від того, як людина діє в світі і сприймає його, розрізняють види свідомості: житейська (оперування речами), проектне (діяльну, мета і її реалізація), наукове (абстрагування, дослідження, здоровий скепсис), естетичне (емоційне сприйняття), етичне.

будинкиПсихологічна структура свідомості складається з мислення, волі, емоцій, самосвідомості, пам'яті, уяви. Функції свідомості відповідають його характеристикам і структурі: це відображення і управління. Відображає функція позначена прямо у визначенні, що управляє ж часто піддається критиці на основі експериментів (коли випробуваний натискає на кнопку перш, ніж усвідомлює).

Проблема свідомості в психології, таким чином, до сих пір стоїть гостро. Специфічні особливості свідомості (суб'єктивність досвіду усвідомлює) не дають можливості прямо вивчити його. У книзі Метцінгера наводиться опис цікавого експерименту з «чужої» рукою, коли людина може робити те, що сам для себе свідомо не вирішив зробити, в умовах недостатньої концентрації уваги. Це означає, що в будь-який момент будь-яка наша дія може бути одним з несвідомих імпульсів, і єдина можливість не піддаватися на спокуси - бути свідомими. Автор: Катерина Волкова