Сьогодні: 22.12.2024

теорія віталізму

1209

деревоЯк каже Вікіпедія, віталізм - це вчення про життєву силу, яка керує різноманітними процесами в живих організмах. Віталісти ж - це люди, які є прихильниками даного вчення.

Теорія віталізму абсолютно ідеалістична, і вона допускає, що якась нематеріальна сила життя міститься в кожному організмі.

Всі процеси знаходяться в залежності від цієї сили, і їх ніяк не можна пояснити через наукові закони. У цій статті ми поговоримо докладно про те, чим є віталізм, як розвивалася віталістична теорія в різні історичні періоди і як вона вплинула на сучасну психологію і педагогіку.

Історія розвитку віталізму

Дане вчення розвивалося протягом різних епох. Так, його риси простежуються в ряді традицій:

  • Це «прана» і «ци» в навчаннях Сходу.
  • Гіппократ називав це терміном «гумор».
  • Аристотель в своєму вченні говорив про сутність всього живого, яка виносилася за межі контексту фізики.
  • Традиція буддизму вказувала на джерело всього живого, визначаючи його як Абсолют.
  • Традиція християнства також розглядала джерело всього сущого.
  • Ганс Дріша інтерпретував ентелехію в різних даних, взятих з експериментів. Її спрямованість є антімеханіческой.

В результаті того, що такі науки, як хімія, біологія і фізика, накопичили значний обсяг даних досвідченим шляхом, віталізм почав просто втрачати своє значення і вплив. Так, зараз його відносять до теорій неакадемічного характеру.

рукаВитоки подібних поглядів потрібно шукати в давнину. Тоді робилися спроби придумати певну модель світу і життя всіх живих істот.

В ті часи з'явилося припущення про те, що матерія має різні форми, які відрізняються своїм ставленням до такого фактору, як теплота. Форм життя було дві, їх назвали органічної та неорганічної матерією.

Останню можна повернути назад, в її первинний стан, в тому випадку, якщо вона нагрівається, а потім нагрів припиняється. А ось все органічні структури в результаті такого нагрівання спікається і переходять в інші форми, які не відновлюються до колишніх значень.

І ось таким чином серед вчених йшли суперечки про те, що є причиною відмінностей цих двох форм життя. Був зроблений висновок, що існує якась сила життя, яка присутня лише в органічній формі існування.

Коли в XVI столітті була розроблена теорія причин різних захворювань (в якості такої причини в ній розглядалися мікроби), вплив віталізму на західну медицину зменшилася. Також стало більш очевидним і функціонування різних органів в живих організмах, завдяки чому вчені почали поступово відмовлятися від містичних теорій пояснення життєвих феноменів.

конваліяОднак ряд вчених ще довгий час намагався розвивати дані ідеї в своїх роботах. Проте в XIX столітті Якоб Берцеліус відкинув пояснення віталізму з містичної точки зору. Цей вчений вважається «батьком» хімії як сучасної науки. У той же час серед інших вчених велися суперечки про те, чи існує сила в матерії чи ні.

Пізніше було введено поняття «сила Одіна», яке пояснює енергію життя, пронизливий всі живі організми. Автором цієї теорії був Карл Рейхенбах. Дана концепція не отримала велику популярність, навіть незважаючи на авторитет винахідника. З тих пір термін «віталізм» почав використовуватися в якості принизливій найменування.

Але навіть у 2002 році Ернст Майр, незважаючи на те, що він зі своїми колегами розробив синтетичну теорію еволюції і був явним критиком віталізму, говорив, що висміювати віталістів неісторичним і ненауково. Так, якщо прочитати роботи деяких видатних віталістів, наприклад Дріша, то доводиться погоджуватися з теоріями про те, що ряд біологічних проблем неможливо пояснити за допомогою філософії Декарта, в рамках якої організм сприймається як звичайний робот.

Віталістична теорія в педагогіці

Окремо слід зупинитися на впливі віталізму на педагогіку і психологію. Тут відразу ж варто згадати талановитого італійського педагога і теоретика виховання дошкільнят - Марію Монтессорі. Вона була першою жінкою в історії Італії, яка отримала ступінь доктора медичних наук.

мама і малюкМарія Монтессорі проводила роботи спочатку в психіатричній клініці для дітей. Вона розробляла методики виховання малюків і потім включила їх у свою практику. В результаті її система розвитку дошкільників стала популярною по всьому світу.

Протягом усього життя ця жінка постійно пропагувала розроблений нею метод. Її роботи стали неймовірно популярними в дитячих установах деяких країн світу.

Рекомендуємо: Що таке біоенергетика людини?

Світогляд Монтессорі співвідносно з суб'єктивним ідеалізмом. Вона протиставляла душу і людське тіло і була послідовницею вітаїстичною філософії. Педагог вважала, що є якась постійна життєва сила, яка має містичний характер і є двигуном у розвитку кожного індивіда.

Жінка була противницею матеріалізму і його поглядів на природу світу і людини, а також на сам процес виховання дитини. Нею були розроблені питання антропологічного підходу в педагогіці і поставлений ряд експериментів у сфері виховання дошкільнят.

Монтессорі вважала, що як ми не можемо впливати на тіло дитини, на його форму і зовнішність, так само ми не здатні зрозуміти, які його внутрішня сутність та потреби, як і в який час дитині може знадобитися ту чи іншу для його розвитку. Все це привело її до принципів ненасильства над дитиною і поваги його особистості.

діткиВ результаті була виведена теорія про неприпустимість активної ролі вихователя, про висунення на перший план принципів самонавчання і самовиховання дітей. У процесі практики педагогом вивчалася психологія малюків, проводилися постійні антропологічні вимірювання різних показників.

Рекомендуємо: Методика раннього розвитку Монтессорі

Для того щоб діти мали можливість самостійно навчатися, були зроблені різні зміни в оснащенні кімнат дитячих установ. Так, парти замінили легкої меблями, стали використовувати зручне обладнання.

Втім, Монтессорі не змогла уникнути низки суперечностей. Так, хоча вона і говорила про те, що неможливо пізнати ті закони, які керують розвитком малюка і керувати ними, все ж вона сама ставила експерименти і продумувала кошти, які сприяли б розкриттю дитячих життєвих сил. Вона говорила, що виховання - це активне сприяння звичайним процесам розвитку малюка.

Так що слід зазначити, що віталістична теорія досі грає важливу роль в розвитку суспільства, особливо якщо це стосується педагогічних питань, і підтвердженням цьому служить поширеність педагогіки Монтессорі в практиці виховання. Автор: Наталія Зоріна