Позитивний зворотний зв'язок - дуже важливий елемент спілкування, який в ідеалі завжди повинен бути присутнім в діалозі між людьми. Вона, а також інші види зворотного зв'язку вивчаються в психології.
Поняття і класифікація
Під зворотним зв'язком прийнято розуміти невербальну і вербальну інформацію, яку одна людина спеціально або несвідомо направляє іншому в процесі спілкування, тобто відповідаючи на його повідомлення. Розрізняють такі види зворотного зв'язку:
- Невербальна і словесна.
- Негативна і позитивна.
- Спеціальна та ненавмисно.
- Неусвідомлена і усвідомлювана.
- Безоціночне і оцінна.
Примітно, що дуже важливу роль в комунікаціях грає зворотний зв'язок, незалежно від того, робить щось людина відносно співрозмовника або ж не робить ніяких дій. Є простий приклад, який показує, що, як би це не було дивно, навіть мовчання може розглядатися в якості зворотнього зв'язку.
Уявіть собі хлопця, який написав коханій кілька листів про свої почуття, але не отримав відповіді ні на одне з них. У цій ситуації мовчання йому варто сприймати як зворотний зв'язок негативної спрямованості. Звичайно, якщо не мати на увазі, що ці листи до неї не дійшли з огляду на погану роботу пошти або тому, що їх перехопила занадто сувора мама.
Зв'язок між співрозмовниками може бути оціночної. Це відбувається, коли один з учасників спілкування висловлює або показує іншому свою думку щодо теми бесіди. Наприклад, один менеджер розповідає своїм колегам про те, що придумав новий спосіб продажу товару. У відповідь він може почути: «Який молодець!» Це буде оціночна позитивний зворотний зв'язок.
А якщо один з присутніх нахмурить брови або зовсім покрутить пальцем біля скроні, то це буде свідченням того, що зв'язок має від'ємне значення. У першому випадку у автора ідеї може підвищитися самооцінка, а як наслідок - і його працездатність, у другому ж - навпаки. Але буває і так, що негативний зворотний зв'язок у спілкуванні відіграє коригувальну функцію і може привести до того, що відносини між людьми модифікуються і змінюються.
В ідеалі принцип зворотного зв'язку повинен будуватися як особисте уявлення людини про що-небудь, для цього використовуються такі фрази, як «я думаю» або «на мій погляд». Коли ж людина висловлює власну думку без вживання таких мовних зворотів, оцінка може звучати як щось статичне і постійне або ще гірше - як різкість або грубість у спілкуванні.
На противагу оціночної зв'язку існує поняття зворотний зв'язок безоціночне. Її зазвичай використовують люди, коли хочуть щось уточнити щодо розглянутого питання або допомогти співрозмовнику сформулювати свої думки.
Рекомендуємо: Емпатія - це
Наприклад, на уроці учень виступає з доповіддю на тему «Клімат в Африці», а вчитель задає йому питання: «Чи правильно я розумію, що в Африці дуже жарко?» При цьому він не втручається в хід думок співрозмовника.
Вміння мовчати і говорити
Багато психологів радять людям для досягнення максимального ефекту від комунікації вміти слухати свого співрозмовника. У такому випадку з'являється конструктивна зворотний зв'язок. Чим менше зауважень ми говоримо людині, яка в даний момент щось розповідає, тим більше правильно він може викласти свої думки і донести до нас потрібну інформацію.
Варто зазначити, що пасивне слухання вимагає від людини уваги і великого емоційного і психологічного напруження. При цьому пасивну участь в комунікації є дуже корисним тоді, коли співрозмовник в ході розмови проявляє свої почуття і обговорює наболілі для нього проблеми.
Рекомендуємо: Душа людини - що це?
У цьому випадку доречно мінімальну участь в бесіді - наприклад, такі слова, як «Я вас розумію», «Цікаво», «Дійсно?» І т. П. Позитивною і негативним зворотним зв'язком можуть в такій розмові виступати і невербальні засоби, жести - наприклад, схвальне або негативне хитання головою.
Варто зазначити, що іноді в процесі спілкування людей корисно використовувати техніки активного слухання. Прямий і зворотній зв'язок з промовистою в такому випадку ґрунтується на використанні слухають словесної форми для більш якісного розуміння повідомлення. Є кілька методів активного зворотного зв'язку:
- З'ясування - це техніка, яка дозволяє дізнатися у людини будь-яку додаткову інформацію, причому обов'язково без оцінювання сказаного. Іншими словами - ми намагаємося розговорити людину і продемонструвати йому, що зацікавлені в бесіді.
- Перефразування - полягає в тому, що ми іншими словами переказуємо співрозмовнику суть розмови і запитуємо, чи правильно його зрозуміли. Для чого це потрібно? Щоб краще усвідомити те, що було сказано. Та й взагалі, потрібен зворотний зв'язок саме для того, щоб люди спілкувалися між собою конструктивно і якісно.
- Резюмування - це своєрідне підбиття підсумків бесіди, формулювання основних думок та ідей мовця. Воно виконує функції приведення розмови до єдиного смисловому просторі. Звичайні фрази для резюмування: «Чи правильно я зрозумів, що ...», «Ваша основна ідея полягає в тому, що ...» і т.п.
Люди, які вміють добре спілкуватися, мають емпатичним слуханням. Це не просто можливість чути і розуміти, що говорить співрозмовник, а вміння співпереживати йому, можливість психологічно помінятися з ним ролями, а також здатність висловити свої почуття у відповідь. Тільки в цьому випадку можна говорити про те, що діалог між людьми є конструктивним і спілкування може принести їм взаємну користь. Тому цілком зрозуміло, яку важливу роль в процесі комунікації грає зворотний зв'язок і навіщо вона потрібна. Автор: Олена Рагозіна