Сьогодні: 22.12.2024

Відповідальність: суть поняття

621

параКожна людина несе відповідальність перед усіма людьми за всіх людей і за все. (Ф.М. Достоєвський)

Міркування філософів, мислителів, психологів про те, що таке відповідальність, породили безліч формулювань цього явища. Деякі говорять про те, що це якість характеру, інші вважають її морально-етичної величиною. Психологічні школи гештальт-терапії використовую відповідальність як ключ для особистісної трансформації.

Саме це слово походить від «відповідати», «давати відповідь». Згідно Вікіпедії, одне зі значень старослов'янського слова отьвѣт - «вказівку, постанову». Це означає, що відповідальність безпосередньо пов'язана з волевиявленням, доброю волею особистості, її усвідомленим вибором.

Вибір і відповідальність тісно пов'язані між собою. На цьому працює основний постулат психології: вільний і усвідомлений вибір, за який особу несе відповідальність. Оскільки ми вільні у виборі, поняття «відповідальність» і «свобода» нерозривні.

«Свобода означає відповідальність. Ось чому багато хто боїться її »(Бернард Шоу)

Тяжка ноша або привілей

чоловік з собакоюІсторично люди довгий час йшли до відповідальності як до вільного і свідомого вибору. Причинно-наслідковий зв'язок між цими поняттями найдетальніше стала досліджуватися психологією тільки в 19-20 століттях. До цього, на жаль, вона сприймалася людьми тільки як міра покарання, тобто семантика слова була вкрай негативною.

І до сих пір поняття відповідальності або формулювання «Людина повинна нести відповідальність за свої вчинки» в першу чергу асоціюється з негативними наслідками, яких потрібно уникнути. Мабуть, тому підсвідомо багато людей бояться відповідальності як чогось, що несе небезпеку або загрозу їх спокійного життя, і намагаються перекласти її на чужі плечі.

Рекомендуємо: Зовнішній, внутрішній локус контролю

Взагалі, проблема відходу від відповідальності найчастіше виникає у підлітків або психологічно незрілих особистостей. Заперечення як основний підхід до вирішення незрозумілою або нестандартної ситуації призводить до того, що така людина не може прожити його і винести урок. Він починає звинувачувати в цьому навколишній світ, проявляє агресію по відношенню до нього. Отримавши відсіч від зовнішнього світу, він замикається.

родинаЦе досить поширена ситуація, з якої самостійно підлітку впоратися складно. Він не володіє достатнім досвідом, щоб подивитися на проблему «з боку», тобто дати їй об'єктивну, а не емоційну оцінку.

У такій ситуації найгірше - залишити його наодинці з цією ситуацією. Поясніть дитині, чому важливо навчитися брати на себе «відповідь», тобто навчитися правильно реагувати на ситуацію. Чим його дії, вчинені в результаті вільного вибору, відрізняються від нав'язаної, чужий відповідальності.

Це розуміння значення власної значущості і прийняття самостійних рішень. Це набір таких моральних особистісних якостей, як вміння відповідати за себе і інших людей, не відокремлювати права від обов'язків, здатність слідувати встановленим нормам або придумувати свої правила.

Принципи, види і форми

дівчинаУ психології робота з проблемою відповідальності розглядається як основний інструмент для досягнення мети - повернення особистості до стану цілісності. Уміння особистості відповідати за свої вчинки є основним критерієм. Відхилення в психологічному стані особистості виникає в результаті порушення єдності трьох основних принципів:

  • Перший принцип відповідальності - актуальність - грунтується на тимчасовій прив'язці особистості до ситуації, що виникла. Особистість перебуває всередині події - «тут і зараз».
  • Другий принцип - усвідомленість, має на увазі усвідомлення події, тобто його максимально об'єктивне сприйняття і оцінку.
  • Тільки при наявності перших двох чинників можливо говорити про те, що відповідальність людини працює не як руйнівний чинник, а як утворює його особистісну цілісність.

Види відповідальності можна розділити на:

1. Юридичну, тобто виникає на підставі законів та інших документів. Вона в свою чергу підрозділяється на:

  • Громадянську.
  • Кримінальну.
  • Адміністративну.
  • Дисциплінарну.

дівчина в кріслі2. Моральну (етичну), що грунтується на внутрішніх переконаннях, правилах життя особистості.

3. Професійну - пов'язану з професійною діяльністю людини.

4. Партійну - застосовується до окремих політичних рухів і їх внутрішньою будовою.

5. Соціальну - засновану на відносинах усередині соціальних груп.

Рекомендуємо: Як позбутися від залежності?

Форми відповідальності можна виділити наступні:

  • Матеріальна, тобто пов'язана з позбавленням матеріальних благ.
  • Нематеріальна, тобто заснована на моральному осуді особистості або будь-яких явищ в суспільстві.
  • Групова - застосовується по відношенню до будь-якої соціальної групи або утворення.
  • Особистісна - застосовується по відношенню до індивідуума.

Приклади прояву відповідальності в історії і літературі дають нам більш яскраве уявлення про те, як працюють її принципи.

геройАнглійська герой Робін Гуд. Він, будучи бідняком, знаходився в інших рівних умовах з усіма жителями королівства. Він точно так же стикався зі свавіллям і грабежем з боку людей, наділених владою. Перебуваючи всередині події і даючи йому реалістичну оцінку, він ризикнув взяти на себе право відповідати за себе і інших. Він брав у багатих і віддавав бідним.

Рекомендуємо: Психологічна зрілість людини

При цьому він робив це добровільно і усвідомлено. Він знав, що зворотною стороною його благородних і нерозважливих вчинків буде покарання. Його відповідальність була нерозривно пов'язана з прийнятими ним самостійними рішеннями і усвідомленими діями. Вона була свого роду платою за обрану ним свободу. Автор: Руслана Капланова