Сьогодні: 03.12.2024

Все про другу сигнальну систему

801

мама і донькаПерша і друга сигнальні системи - одна з них ріднить нас з тваринами, інша відрізняє від них. Поняття про першу і другу сигнальні системи ввів відомий академік Павлов.

Якщо до першої відносяться різноманітні процеси, що відбуваються в мозку у відповідь на подразники середовища, і вона є чуттєвою основою для побудови людиною суб'єктивного світу, то до другої відносять всі процеси, пов'язані зі сприйняттям мовних, словесних сигналів. Таким чином, сигнальна система відповідає за сприйняття і поява реакції на зовнішні стимули, що дозволяє людині адаптуватися до середовища і адекватно поводитися в залежності від умов.

Розвиток другої сигнальної системи пов'язане з працею і зростанням значення соціуму для людини. 1-я сигнальна система виконує функцію по безпосередньому відображенню світу через сигнали від органів почуттів, 2-я - через абстрактні, загальні поняття. У процесі читання, розмови саме друга система призводить до появи асоціацій зі словами. Вона є базисом для абстракцій, а значить, і для мислення.

Залежність двох систем легко простежити на прикладі глухих дітей. Без можливості чути видаються звуки і наслідувати оточуючим у них не розвивається мова. Обидві системи впливають і контролюють один одного, друга система здатна управляти безумовними рефлексами.

Ліве і праве

дівчинкаЗа Павлову, що створив вчення про вищу нервову діяльність, слово для людей має провідне значення. Друга сигнальна система виступає основою інтенсивного розвитку людства.

Рубінштейн підкреслює, що до другої сигнальної системи слід відносити освіти в мозку, які активізуються у відповідь на мовні сигнали. Не можна називати її мовою, мовою або мисленням, але правильно розуміти її як принцип діяльності кори головного мозку. Неможливо сказати, в який саме ділянки мозку вона «живе», задіяні всі структури. Але ми можемо виділити найбільш пов'язані з нею області:

  • Центр мови Брока (пошкодження призводить до відсутності усного мовлення).
  • Центр Верніке (поразка цієї області позначається на можливостях розуміння сенсу).
  • Оптичний центр (пошкодження тут ведуть до деградації сприйняття написаного).

Перераховані центри зосереджені в лівій півкулі, що, мабуть, пов'язано з праворукостью. Нерідко ліва півкуля називається таким, що відповідає за другу сигнальну систему. Якщо виявляється вплив на роботу лівої півкулі, то, як правило, виникають проблеми з обробкою мови, проголошенням слів, розумінням текстів, рішенням головоломок, а перша сигнальна система ніяк не страждає.

Навпаки, при пригніченні правої півкулі емоційна сторона музики, звуки, вид предметів порушуються, а всі розумові і мовні функції залишаються в нормі. Поділ по півкулях підтверджується також тестами на звернення до людей в різних формах (словесної або неречевой).

соціалізація

Мовна функція купується через навчання. У дитини не виробиться здатність говорити, якщо він буде позбавлений спілкування. Слово стає подразником вже в перший рік життя, а саме в друге півріччя.

мама і малюкУ дітей стимулом стає слово, на нього з'являються реакції. Завдяки співвіднесення понять і об'єктів відбувається вироблення другої сигнальної системи, при цьому основну роль виконують спочатку інтонації оточуючих, обстановка, відчуття дитини.

Рекомендуємо: Вищі психічні функції - це

Початок другого року знаменує собою перехід слова з другорядних ролей на головні. Воно стає самостійним і провідним подразником. Важливим фактором приходу до цього результату є зміна декорацій і умов при незмінності слова під час навчання дитини.

Поступово слова, залишаючись пов'язаними з комплексами явищ, перетворюються з звукових подразників у мовні сигнали. Фізіологія пояснює це активністю різних осередків в мозку. Порушення, пов'язане з подразником-предметом, стає синхронізовано з порушенням від слова. Так народжується єдина сітка, що включає обидві області.

Тільки до часу вступу в початкову школу у дитини провідною стає система, що відповідає за мовні рефлекси, але і перша не втрачає повністю впливу. Для вироблення ефективних патернів поведінки корисно поєднувати слова і дії з активізації першої системи.

особливості реакцій

хлопчикПерша і друга сигнальні системи діють спільно, дозволяючи людині пізнавати, вчитися, думати, вивчати світ. Рефлекси першої сигнальної системи беруть участь в роботі другої. Особливості рефлексів останньої (по Когану):

1. Якщо на якесь слово у людини виробився умовний рефлекс, то на слова, подібні до них за змістом, також відбуватиметься рефлекторна реакція.

2. Швидке формування і перебудова. Для створення / скасування / зміни стимульно-реактивної зв'язки потрібно безліч повторень для першої; щоб зв'язати слова і об'єкт - або, точніше, сенс і об'єкт, - потрібні секунди.

3. Друга і перша відображаються один в одному. Якщо вже створено рефлекторну дію на звук дзвінка, то слово «дзвінок», написане або сказане, викличе ту ж реакцію. Таким чином, все, що відноситься у людини безпосередньо до першої, буде пов'язано і з другої за допомогою слова, так як сигнал відбивається ще й словесно. Те ж саме відбувається, коли реакція вироблена безпосередньо на слово - вона повторюється на що відносяться до нього явища.

діти4. Абстрактні поняття викликають тим меншу за інтенсивністю реакцію, чим далі вони знаходяться від конкретних подразників. Так, Коган призводить експеримент, в якому у дитини виробився рефлекс (виділення слини) на назву конкретної птиці (7 крапель). Узагальнення «птахи» дало 10, а подальші узагальнення значно знижували інтенсивність реакції.

Рекомендуємо: Внутрішня і зовнішня мова

5. Рефлекси другої системи схильні до зовнішнього впливу і більш схильні до високої стомлюваності, що пояснюється їх молодістю. У школярів яскравий руховий рефлекс на дзвінок зберігався протягом усього дня, а на слово «дзвінок» реакція знижувалася до кінця дня. Прикладами високої чутливості є стану алкогольного сп'яніння: спочатку починаються проблеми з розумними думками, і тільки потім рефлекси першої системи дають збій.

типологія

дівчинаКоли існують дві системи, існує і перекіс в їх роботі. Баланс зустрічається рідко. Щодо двох сигнальних систем все працює точно так само. Особливості людини, пов'язані з обсягом використання тієї чи іншої з них, визначає тип вищої нервової діяльності.

Рекомендуємо: Що таке психолінгвістика як наука?

Коли інтенсивніше і частіше працює перша - людини відносять до художнього типу, коли друга - до розумового. Короткий опис двох крайнощів:

  • Художній тип конкретний. Його притягує все яскраве, образне, наповнене звуками і барвами. Художники не можуть обійтися без запахів і дотиків.
  • Розумовий тип відрізняється схильністю до абстракцій, аналітиці. Яскраві картини немов вислизають від погляду мислителя, він все представляє у вигляді узагальнень, словесних визначень.

чоловік з дитиноюПоділ на типи має досить мало практичного сенсу, так як в будь-якому конкретному дії співвідношення роботи двох систем буде особливим. До того ж більшість людей ставиться до змішаного типу. Знання своїх особливостей дозволяє людині краще розуміти закономірності своєї поведінки, реакцій і правильно підбирати навколишнє оточення, щоб в ній було саме те, що приносить йому найбільше задоволення.

Перша сигнальна система, як уже було сказано, відповідає за ту частину відображеної дійсності, яка сприймається органами почуттів. Друга сигнальна система забезпечує наповнення змістом. Ні перша, ні друга не є відокремленими, що легко помітити при вивченні рефлексів останньої.

У людини превалює саме друга в силу особливостей його життя (соціум, культура). При цьому завдяки взаємовпливу першої та другої систем можливо виробляти більш якісне навчення, використовуючи слова і підкріплення. Автор: Катерина Волкова