Приказка наших предків: «Зустрічають по одягу, проводжають по розуму» - не втратила своєї актуальності і до цього дня. Біллу Гейтсу з його мільйонами, може, і не потрібно зачаровувати оточуючих, але ось тому, хто робить перші кроки по кар'єрних сходах, знання про те, як справити сприятливе перше враження, просто необхідні.
Вирушаючи на співбесіду, ділові переговори або побачення, ми піклуємося насамперед про одяг, зачіски, інших дрібницях, не замислюючись про формування цілісного, гармонійного образу, який не суперечить нашому внутрішньому світові. Крім зовнішнього існують інші види іміджу, вміле використання яких може значно полегшити нам життя.
Що означає цей термін
Давайте розберемося, яким же поняття і сутність іміджу, для чого потрібно його створювати, як їм управляти. Значення слова «імідж» в перекладі з англійської - «образ, уява, уявлення».
Вперше цей термін почали застосовувати в маркетингу для позначення одного з інструментів підвищення привабливості товару або послуги в очах споживача. Еволюціонувавши, він став основною зброєю великих корпорацій в боротьбі за лояльність клієнтів, а в кінці кінців переродився в імідж особистості.
З точки зору загальної психології, поняття іміджу включає в себе процеси психічного уявлення про об'єктивне явище і перетворення вихідної інформації під впливом фільтрів сприйняття. Часто підсумком такої трансформації є те, що сприйняті людським мозком дані разюче відрізняються від дійсності.
Саме цим феноменом пояснюється ефективність першого враження, що змушує навколишніх приймати рішення на користь приємного для них людини. Крім зовнішнього виділяють наступні типи іміджу:
- Мімічний імідж - має на увазі майстерне володіння виразами обличчя, так званими «масками». Цей навик особливо важливий для політиків, різного роду громадських діячів, які змушені тримати емоції під контролем.
- Кінетичний імідж - передбачає вміння володіти тілом, граціозно, плавно рухатися, правильно жестикулювати. Наше тіло може видати те, про що мовчить мову, тому не варто про це забувати.
- Вербальний імідж - це те, що і як ви говорите. Сила слова велика - можна знайти як шанувальників, так і ярих супротивників.
- Ментальний імідж - це ваш настрій, думки, почуття, переконання, установки, вірування, які впливають на все, що ви робите. Не дарма мудрець сказав: «Одна і та ж думка може бачити, а може руйнувати. Все залежить від голови, в якій вона оселилася ».
- Фоновий імідж - чутки, плітки, які супроводжують будь-яку людину; вони можуть погубити репутацію або підняти до небувалих висот.
- Статусний імідж - атрибути заможного життя, що підтверджують благополуччя, достаток людини: дорогі автомобілі, одяг, нерухомість.
Структура іміджу може бути різною, в основному вона залежить від роду діяльності індивіда. Наприклад, типологія іміджу політиків така: це впевнена в собі людина, здатний протистояти будь-яким труднощам, цілеспрямований, непохитний, чесний, що володіє безсумнівною харизмою.
Тому при формуванні такого образу фахівці роблять упор на вербальну, кінетичну, мімічну складову в поєднанні з зовнішнім антуражем. Для акторів, співаків важливі фонова, ментальна компоненти, а для керівників великих корпорацій - вербальна і статусна.
Як і для чого потрібно створювати образ
У природі все нейтрально, але людському мозку властиво оцінювати навколишню дійсність, привласнювати категорії «погано» або «добре». Людина з неемоційним іміджем швидше ризикує потрапити в «погані», ніж в «хороші» через стереотипності мислення.
Правильно сформульований інформаційний посил буде сприйнятий оточуючими позитивно, що багато в чому полегшить подальші комунікації та вибудовування відносин з ними. Психологи відзначають два найважливіших властивості іміджу:
- Наділення об'єкта якостями, насправді йому не властивими.
- Можливість маніпулювати думкою людей за рахунок майстерно створеного образу.
Психологія виділяє наступні функції іміджу: ідентифікацію, ідеалізацію, протиставлення. Сенс ідентифікації полягає в полегшенні визнання об'єкта як безпечного, гідного довіри. Друга функція допомагає «поліпшити» об'єкт у свідомості індивіда, знизити поріг критичності оцінок. Остання вибудовується шляхом зіставлення наявних іміджів, тобто добрий краще видно поруч з лиходіями.
Так що таке формування іміджу? З точки зору психології, можна виділити наступні етапи формування іміджу: збір і аналіз інформації про людину, створення образу, отримання відповідної реакції і внесення змін. Додатково на першому етапі позначаються мети, яких планується досягти за рахунок нового способу, і завдання, які потрібно вирішити для досягнення потрібного ефекту. Останні два етапи можуть повторюватися багаторазово, поки не буде отримана потрібна реакція цільової аудиторії.
Рекомендуємо: Пантоміміка - це
У США, за статистикою, послугами професійних іміджмейкерів і коучерів, що створюють персональний імідж, користуються приблизно 20% працюючих жінок і 25% чоловіків, в Європі - близько 15% працюючих обох статей. В основному це топ-менеджери великих корпорацій, керівники середніх фірм, які розуміють, що неправильний імідж може зруйнувати кар'єру. У Росії ця цифра значно нижче: згідно з опитуванням ВЦВГД, проведеного в Москві в 2015 році, вона становить не більше 3% від загального числа учасників дослідження.
Як створити свій імідж, який буде виділяти вас з натовпу? Коучери стверджують, що імідж людини повинен відповідати його професії. Креативність доречна тільки для людей творчих, в звичайному офісі надмірно модні або викликають образи відштовхнуть оточуючих. Важливо враховувати, що імідж і репутація взаємопов'язані, тому невідповідний образ може негативно вплинути на характеристику, яку дадуть вам колеги по роботі.
Як створити потрібний образ
Імідж в психології - одна з найбільш цікавих тем, їй присвячені найоб'ємніші праці і безліч проведених практичних досліджень. Створення іміджу повинно проходити кілька стадій і враховувати особливості законів сприйняття. Перший закон рекомендує визначити ту аудиторію, на яку потрібно справити враження. Наприклад, в образ поп-зірок закладається посил сексуальності, розкутості, винятковості.
Другий закон пов'язаний з асоціативністю, тобто імідж повинен викликати позитивний відгук у оточуючих. Негативні асоціації можуть звести нанівець всі хороші відгуки про вас як про особистість і фахівця. Часто негатив дуже швидко зростається з іміджем, і змінити його на новий стає набагато складніше.
Рекомендуємо: Соціальні ролі та статуси людини
Останній закон стосується адекватності створюваного іміджу істинному і помірною оригінальності. Йдеться про фізичні параметри, особливості мислення та уявлення індивідом себе. Якщо у дівчини кругле обличчя, не варто робити стрижку каре, яка ще більше підкреслить цю особливість. Повним чоловікам не рекомендується носити завужені брюки і піджаки, також варто уникати світлих тонів в одязі.
Часто люди задаються питанням, як поміняти імідж, якщо у вашому житті відбулися суттєві зміни? По-перше, вам доведеться знайти для себе новий стиль і повністю змінити гардероб, залишивши тільки самі універсальні речі. По-друге, потрібно подбати про нову зачіску і макіяж, які змінять ваш образ до невпізнання. Останній пункт найважливіший, він дозволить вам додати родзинку нового способу за рахунок змін в манері мови і мовою тіла.
Леді і бізнес
Домогтися успіху в світі великого бізнесу і політики дуже складно, особливо для представниць слабкої статі, тому привабливий зовнішній вигляд стає додатковою перевагою. Так що таке імідж ділової жінки і з чого він складається?
Найпопулярніший і успішний образ був розроблений американськими іміджмейкерами ще в 50-х роках: спочатку цей стиль демонстрували перші леді держав, потім мода на нього охопила всі верстви працюючих жінок. Маргарет Тетчер, Ненсі Рейган, Хіларі Клінтон, Ельвіра Набіулліна - яскраві приклади того, яким повинен бути правильний імідж ділової жінки.
Рекомендуємо: Як змінитися в кращу сторону?
Створювати образ слід комплексно, уникаючи зайвої м'якості або жорсткості, знаходячи баланс між зовнішнім виглядом і внутрішнім світом жінки. Імідж і стиль одягу повинні бути продумані до дрібниць і гармонійно доповнювати один одного: наприклад, строгий діловий костюм можна прикрасити милими, але стильними аксесуарами. Великовагові і дорогі прикраси, надмірно яскравий макіяж, короткі спідниці, глибокі декольте - табу, так як викликають неоднозначну реакцію людей.
Діловий імідж передбачає не тільки костюм, хороше взуття, правильний макіяж, але і наявність манер, знання ділового етикету. Головне правило - бути природною, будь-яка фальш буде сприйматися як спроба обману і викличе недовіру до вас як до фахівця. Чи не намагайтеся грати роль успішної людини - просто будьте їм.
Поведінковий імідж означає повне володіння своїм тілом, від ходи до найменшого руху брів. Не варто під час розмови закидати ногу на ногу або соватися - це буде сприйнято як бажання завершити спілкування. Схрещені на грудях руки співрозмовник інстинктивно вважатиме недовірою до нього або зайвої замкнутістю. Не варто сміятися без причини або використовувати двозначні натяки - це може завдати серйозної шкоди вашій репутації.
Психологія іміджу передбачає, що, створивши собі певний образ, ми поступово переймаємо його якості і трансформуємо в свої власні. Важливо підготувати свідомість до сприйняття нового, покращеного «Я», щоб не викликати суперечностей або опору свого внутрішнього цензора. Психологи радять пройти навчальні тренінги, які допоможуть адаптуватися до нових установок і знизять рівень стресу. Автор: Наталія Іванова