Сьогодні: 30.04.2024

Все про задатки і здібності людини

938

малюкІснує думка, що у людини, що володіє талановитої натурою, здатності є до всього. І дуже важливо не ігнорувати ці здібності, а давати їм розвиватися.

І звичайно, з огляду на закон дії і протидії, у такої думки є величезна кількість противників. Вони вважають, що не кожна людина талановита, тому деяким людям не варто витрачати свій час на розвиток неіснуючих здібностей.

Чи справді така думка має право на існування, або ж люди таким чином виправдовують своє небажання рухатися вперед у розвитку? Повісити на людину ярлик, що він нездатний і не має хисту до чого-небудь, легко, але чи правильно це? Щоб отримати більш-менш певні відповіді на такі суперечливі питання, варто звернутися до психології, психологія як наука зможе пояснити багато моментів про здібності людини.

Природний дар від народження

Спираючись на думку психологів, можна сміливо сказати, що здібності і задатки тісно пов'язані між собою. Але щоб сказати більше про взаємодію цих особистісних якостей, слід розібратися, що таке задатки і дати визначення поняттю «здатність».

  • Здатність - це особистісна схильність людини, що дозволяє йому досягати певних успіхів, висот у своєму житті. Це ті особистісні якості, які ми змогли розкрити в собі, практично не докладаючи зусиль, і ми завжди отримуємо від них задоволення.
  • Задатки - це ті риси нашої особистості, завдяки яким ми можемо розвивати свій творчий хист. Ці вміння пов'язані безпосередньо з нервовою системою і часто мають передумови в анатомічних чи фізіологічних властивостях людини.

Тепер, коли дано визначення, відразу видно, що задатки - головна напрямна в розвитку особистості. Крім того, задатки відповідають за розвиток здібностей в цілому, і при сприятливих умовах люди досягають певного рівня у своєму житті. При цьому дані властивості купуються протягом усього життя людини, незалежно від того, чи хотів він досягти певного успіху.

МалишокДо сих пір вчені дискутують на тему, чи мають задатки вроджені коріння або їх купують. Однак, хоча анатомічні коріння задатків і не доведені, вчені стверджують, що при правильному підході в ранньому дитинстві, грамотному вихованні і сприятливих життєвих умовах людині набагато простіше адаптуватися на шляху до успішної життєдіяльності.

Якщо в дитинстві немає умов для розвитку і батьки не допомагають розкрити інтереси, які проявляє дитина, то швидше за все ця людина не зможе знайти себе і розвинути певний талант. Подібний помилковий підхід у вихованні спостерігається нерідко.

Батьки ігнорують природні схильності своєї дитини, нав'язуючи йому власні нереалізовані мрії. Простіше кажучи, дитина змушена проживати життя батьків, яку вони не змогли прожити. При цьому у нього немає можливості для реалізації своїх природних схильностей.

різновиди

Задатки і здібності можна розділити на два види:

  • Специфічні.
  • Природні.

Природні задатки визначаються в особистості на біологічному рівні і розвиваються завдяки життєвому досвіду. Якщо говорити про фізичні задатки, то їх розвиток допоможе людині реалізувати себе в спортивній діяльності.

Специфічні задатки і здібності - поняття більш складне. Воно складається з декількох складових.

  • Теорія та практика. Теорія проявляється в логічному мисленні людини, практика передбачає реалізацію теоретичних уявлень. Розвинена людина досить успішно і гармонійно проявляє ці якості, які дуже вдало поєднуються між собою.
  • Спеціальні і загальні. Загальні здібності будуть розвиватися разом з людиною - наприклад, мова, пам'ять, тобто ті схильності, які допомагають людині стати соціально значущим. Спеціальні, навпаки, не мають абстрактного визначення. Вони конкретизують напрям і схильність людини. Особистість може проявити себе в певній сфері: техніка, спортивна діяльність, музичне або літературне напрям, мистецтво.
  • Творчість і навчання. Навчальні навички допомагають людині накопичувати і використовувати знання, а також відіграють важливу роль у формуванні особистості в цілому. Творчість визначає схильність людини до мистецтва, творча схильність направляє особу саме в цьому напрямку.

хлопчикПоняття «задатки» характеризує можливість розвитку особистості в певному напрямку. Важливо зауважити схильності ще в ранньому дитинстві і забезпечити сприятливі умови для їх розвитку. Характеризує фактор визначає два види задатків: придбані і вроджені, іншими словами їх ще називають соціальні задатки і природні.

Рекомендуємо: Абстрактне мислення

Все здатності проходять певні етапи розвитку. І кожен наступний розвиває крок безпосередньо залежить від того, наскільки був засвоєний і прийнятий попередній рівень розвитку. Якщо людина проявляє явні схильності до математики, то щоб перейти до вищої, йому слід дуже ретельно вивчити елементарну математику.

І якраз елементарні математичні знання будуть виступати в ролі задатків для здатності до вищої математики. Звідси випливає висновок, що люди розрізняються саме задатками, а не здібностями. Їх відмінності безпосередньо залежать від можливості засвоювати певний матеріал, і ця можливість пов'язана з природними, природженими якостями особистості.

дівчинка малюєЗдібності, якщо їх правильно характеризувати, безпосередньо залежать від задатків. Це і вміння, знання в різних галузях, і навіть певні соціальні норми, які загальноприйняті. Схильність до розвитку проявляється на ранній стадії формування задатків, коли тільки починають проявлятися певні інтереси дитини. Саме так формується обдарованість особистості.

Рекомендуємо: Хто такий амбідекстр?

Однак обдарованість не можна розглядати в загальних рисах, допускається говорити про обдарованість до чого-небудь, тобто про схильність до певної діяльності. Обдарованість - це розвинена особистість, це останній ступінь, коли можна говорити, що всі етапи пройдено. А цих етапів кілька, і задатки відіграють важливу роль в становленні обдарованості.

  • Задатки - природна схильність до здібностям.
  • Здібності - якості особистості, «виростають» з задатків.
  • Далі слід рівень розвитку, який ми називаємо обдарованістю.
  • Наступна, найвищий ступінь розвитку - талант.
  • І як максимальний рівень розвитку - геніальність.

Як ми бачимо, задатки і здібності - головні чинники в розвитку людини. Їх необхідно помічати і активно розвивати з самого дитинства, щоб у дорослому житті людина мала певні резерви для особистісного зростання. Не варто забувати, що ці важливі риси особистості можна і розвивати.

Становлення особистості

З самого дитинства наша особистість проходить кілька етапів розвитку. Природні якості - задатки - допомагають нам розвивати здібності. Здібності в свою чергу показують ступінь обдарованості людини. Обдарованість виявляється в талановитості. А талановитість веде до геніальності.

маленька дівчинкаГеніальність - це сукупність всіх етапів розвитку, це найвищий ступінь. Щоб розвивати в собі геніальність, потрібно перебувати в сприятливому середовищі. Спілкування з людьми, які можуть поділитися знаннями, мотивувати на певні дії, які сприятимуть розвитку, - це обов'язкові умови.

Рекомендуємо: Арт-терапія

Але також варто пам'ятати і про особистий інтерес. Досить часто для розвитку особистості мотивуючим фактором є конкуренція. Але якщо все-таки є сумніви, чи є в вас задатки до геніальності, то існує багато психологічних тестів і методик, які допоможуть з точністю визначити, в якому напрямку вам слід розвиватися. Запам'ятайте, кожна людина з народження має всі шанси успішно розвинути в собі геніальну особистість. Автор: Людмила Мухачева